A Study on the Factors affecting the Export Performance of Ventures

벤처기업의 수출성과 영향요인에 관한 연구

  • Park, Woo-Sik (Division of Service Management, Mokwon University) ;
  • Kim, Dae-Ho (Division of Service Management, Mokwon University)
  • 박우식 (목원대학교 서비스경영학부) ;
  • 김대호 (목원대학교 서비스경영학부)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

This study attempts to investigate about the factor affecting the export performance of Korean venture companies. The ways of data collection for this study depend on documentary records, opinion investigation of experts, and the cases. The samples for this study are investigated from the Korea Chamber of Commerce and Industry and he Ministry of Commerce about the nation's 700 the small and medium export venture companies' the business showings in December 2005. The survey executed May 10th, 2006 to May 31st, 2006, for about 22 days. The survey collected total 518 copies which included telephone request and interview researched about 269 copies, direct visits 162 copies, mail survey 87 copies. This study used 500 copies except 18 copies which don't have reliability or can handle easy. The statistical analysis techniques, which are used in survey analysis, areas follows. First, it divided 2 categories which are an export strategy and other factors, then it executed factor analysis and reliability analysis. Second, it executed multiple regression analysis which can search effect export strategy and growth in each categories.

본 연구는 수출을 기반으로 성장을 하는 우리나라 벤처 기업의 수출성과에 미치는 영향 요인을 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구 분석의 틀을 마련하기 위하여 관련기관이 연구보고서, 논문, 그리고 발표 자료에 대한 문헌 조사를 실시하였다. 그리고 연구 분석의 틀을 실증적으로 분석하기 위하여 관련 전문가들과 관계자의 자문을 통하여 설문을 작성하였으며, 2005년 12월 현재 수출 실적이 있는 700개 업체를 대상으로 설문지를 배포하였으며 (2006.5.10${\sim}$5.31), 전화면담으로 269부, 직접방문으로 162부, 우편조사로 87부 등 총 518부가 회수되어(회수율 74%), 이 중에서 자료로써의 신뢰성이 낮거나 분석의 편의성을 따져 19부를 제외한 500부를 실제분석 자료로 사용 하였다. 설문지의 분석은 SPSS로 이루어졌으며, 측정항목들의 적절성을 평가하기 위하여 신뢰성 분석과 타당성 분석을 실시하였다. 그리고 각 특정범주에서 추출된 요인들이 중소벤처수출 기업의 수출무역의 수출전략 및 성장성에 미치는 영향을 각각 알아보기 위해 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다.

Keywords