Design and Implementation of Web-Based Career Guidance System Applied Multiple Intelligences Theory

다중지능이론을 적용한 웹기반 진로안내시스템의 설계 및 구현

  • Published : 2007.09.30

Abstract

This study is to develop a web-based career guidance system to be a help making a decision on one's occupation, which is important for a person's life. As career development education for higher grades of elementary school aims at providing basic knowledge necessary for career choice and forming a basic attitude toward occupation and values, it is desirable to carry out the guidance of a variety of occupations on the basis of personal interest and aptitude of individual students. Previously, however, most studies have remained at the level where simply test results are notified. Therefore, the study administered a career development test fit for higher grades of elementary school who are at the stage of potential career choice and developed a web-based career guidance system in which suitable occupation types are advised of based on the results. Beyond notifying test results, the developed career guidance system presents 3 excellent intelligences, rather than converting test results into scores. Thus, it is expected that the system will help students understand their areas of excellent intelligence, efficiently study related occupation types and duties, and learn to have awareness and make a better decision in relation to their career.

본 연구는 개인의 일생에서 중요한 의사결정의 하나인 진로선택에 도움을 주기 위한 웹기반 진로안내 시스템을 개발 하는 것이다. 초등학교에서의 진로교육은 직업선택에 필요한 초보적인 지식, 일에 대한 기본적인 태도와 가치관의 형성이 목적이므로 개인의 적성과 흥미를 고려한 다양한 직업의 종류에 대한 안내가 중요하다. 그러나, 기존의 연구는 대부분 검사결과를 알려주는 수준에 머물려 있다. 따라서, 본 연구는 잠정적 진로선택 단계에 있는 초등학교 고학년에게 적합한 진로발달검사를 실시하고, 결과에 맞는 직업의 종류를 안내하는 웹기반 진로안내시스템을 개발하였다. 본 진로안내시스템은 검사결과를 알려주는 것에서 발전하여 검사결과 값을 우수지능 3개로 제시하여 검사자의 학습욕구를 자극하였다. 그리하여 학습자가 자신의 우수한 지능영역을 알고 이 지능과 관련된 직업의 종류와 하는 일에 대해 효율적으로 학습하고, 자신의 진로에 대한 인식과 진로선택의 바른 자세를 배울 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords