Effect of e-Learning for Kindergarten Teachers Training

보육교사 양성 e-러닝 과정의 효과성 분석

  • Jo, Il-Hyun (Chuncheon National University of Education, Department of Computer Education)
  • 조일현 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The purpose of the study is to investigate the effect of e-Learning course for kindergarten teachers and to generate suggestions for the revision of the course. To pursue for the purpose of the study, two hundred and ninety two subjects had participated in the quantitative study. The results indicate that the e-learning course was effective in terms of the student achievement, especially for the less privileged students. For the learners who were not majored in education for young children, and who had lower level academic degree enjoyed more benefit from the e-Learning course than their colleagues with higher level academic degrees. Also some issues that should bring some concerns such as the flaws of measurement instrument were discussed. Finally, implications regarding instructional design of e-Learning courses were suggested.

본 연구는 보육교사 양성을 위해 개발된 e-러닝 과정의 효과성을 분석하고, 나타난 결과에 대한 원인을 규명하며, 나아가 그 결과를 바탕으로 과정 개선 방향을 도출하기 위하여 수행되었다. 총 292명의 피험자가 참여한 양적 연구 결과, 사전-사후 성취도 검사 점수에서 통계적으로 유의미한 수준의 학업 성취도의 상승을 보였다. 이 효과는 교육 기회가 상대적으로 부족한 계층인 저학력, 비보육전공자, 비수도권 근무자들에게 있어 더욱 크게 나타남으로써, e-러닝의 확산을 통해 보육교사의 질 측면에서의 양극화를 해소할 수 있다는 가능성이 시사되었다. 이어 수행된 질적 연구를 바탕으로, 성취도 평가 방식, 미디어 활용 전략등에서 과정 설계 개선을 위한 구체적인 개선 사항들이 제시되었다.

Keywords