The Effect of the Action Levels of Educational Game on the Intrinsic Motivation of the Learners by their Personality Types

교육용 게임의 액션수준이 성격유형에 따라 내적동기에 미치는 효과

  • Published : 2007.09.30

Abstract

Much efforts to use educational games for students' learning is being made actively at home. In this study the action levels of the educational game and the learners' personality types are main variables to be explored. It is expected that the results of this study would suggest how to utilize educational games in teaching and learning. The above is the result of the research about the level of action of educational games, the type of the personality, and the intrinsic motivation. It is considered that the result can be enough information for learners, parents of students and teachers who try to use and develop educational games. For example, it can be an idea to construct menus considering characteristics of learners in various steps of designing and developing educational games. And it can help to improve learners' intrinsic motivation especially if games are developed, distinguishing games for extrovert learners from those for introvert learners.

교육용 게임을 학교 교육과정에 도입하여 활용하고자 하는 노력은 국내 외에서 활발하게 이루어지고 있는 실정이다. 교육용 게임의 액션수준이 성격유형에 따라 내적동기에 미치는 효과에 대한 연구결과를 통해 우리는 교육용 게임의 개발에서부터 실제 활용하는 학습자 및 가정에서의 학부모, 각 학교에서의 지도교사에게 충분한 자료가 될 것으로 사료된다. 예컨대, 교육용 게임을 설계하며 개발하는 제 단계에서 학습자의 성격유형을 고려한 선택메뉴를 구성하는 등의 부분에 아이디어가 될 것이다. 특히나 같은 학습목표를 구현하는 데 있어서 외향형의 학생에게 효과적인 게임, 내향형의 학생에게 효과적인 게임별로 개발된다면 도전감 등 내적동기를 증진시키는데 도움이 될 것으로 본다.

Keywords