High school teachers' knowledge and misconception on youth suicide

청소년 자살에 대한 고등학교 교사의 지식과 오해

  • 이승연 (이화여자대학교 심리학과)
  • Received : 2007.04.21
  • Published : 2007.05.31

Abstract

The goal of this study was to find out how prepared Korean high school teachers are to identify suicidal students and connect them to appropriate resources. This study surveyed 390 high school teachers in terms of their level of knowledge on youth suicide and their misconception on suicide. In addition, this study examined what kind of actions they usually take once they identify suicidal students. Results indicated that high school teachers in Korea did not have sufficient knowledge to identify suicidal students and they did not think they are capable of identifying those students. Although their misconception on youth suicide was not as pervasive as expected, some of the misconception were still problematic in relation to suicide intervention. Furthermore, their intervention strategies for suicidal students were quite limited, focusing on isolated individual efforts. It is critical to develop and implement teacher training programs for youth suicide prevention which address suicide risk factors, warning signs, crisis response, and referral procedures.

본 연구는 현재 우리나라의 고등학교 교사들이 자살 위험을 보이는 학생들을 사전에 식별하여 적절한 중재활동으로 연결시킬 수 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 390명의 남녀 교사들을 대상으로 설문지를 실시하여, 청소년 자살과 관련된 요인들에 대한 교사들의 지식수준과 자살에 대한 오해에 대해 살펴보았다. 또한 자살 위험성이 있는 학생들이 식별되었을 때, 그들이 일반적으로 취하는 중재방법들에 대해서도 알아보았다. 본 연구에서 교사들은 자살위험이 있는 학생들을 식별해 낼 수 있을 만큼 자살관련요인에 대한 충분한 지식을 갖고 있지 않았으며, 대부분이 스스로 그러한 학생들을 선별해 낼 수 있다고 믿지 않았다. 자살에 대한 오해는 우려만큼 많지 않았지만, 몇몇 오해들은 자살의 중재와 관련하여 여전히 문제로 남아 있었다. 한편, 교사들의 중재방법은 주로 교사들 개인에 의한 전략들로 이루어지며, 매우 제한적이었다. 효과적인 청소년 자살예방을 위하여 자살관련요인과 즉각적인 중재전략들에 초점을 둔, 교사들을 위한 자살예방 교육이 시급하다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2006학년도 이화여자대학교 교내 연구비 지원에 의한 연구임

References

  1. 강병철, 하경희 (2005). 청소년 동성대자의 동성애 관련특성이 자살 위험성에 미치는 영향. 청소년학 연구, 12(3), 267-289.
  2. 김교헌 (2004). 한국청소년의 우울과 자살. 한국심리학회지: 사회문제, 10(특집호), 55-68.
  3. 김현실 (2005). 청소년의 자살시도 예측 요인 -수도권과 광역시 거주 청소년을 대상으로. 아동간호학회지, 11(1), 34-42.
  4. 보건복지부 (2005). 자살예방 5개년 종합대책.
  5. 심미영, 김교헌 (2005). 한국 청소년의 자살생각에 대한 위험요인과 보호요인: 성과 발달시기의 조절효과. 한국심리학회지: 건강, 10(3). 313-325.
  6. 이경진, 조성호 (2004). 청소년 자살 고위험 집단의 심리적 특성. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(4). 667-685.
  7. 이지연, 김효창, 현명호 (2005). 스트레스, 부모-자녀간 의사소통 및 청소년 자살생각간의 관계. 한국심리학회지: 건강, 10(4), 375-394.
  8. 조성민, 전홍진, 김장규, 서동우, 김선욱, 함봉진 등 (2002). 중고등학교 청소년의 자살사고 및 자살시도의 유병률과 자살시도의 위험요인에 관한 연구. 신경정신의학, 41(6), 1142-1155.
  9. 통계청 (2005). 사망원인 통계결과.
  10. Ayyash-Abdo, H. (2002). Adolescent suicide: An ecological approach. Psychology in the Schools, 39, 459-475.
  11. Cappuzi, D. (1994). Suicide prevention in the schools: Guidelines for middle and high school settings. Alexandria, VA: American Counseling Association.
  12. Domino (1990). Popular misconceptions about suicide: How popular are they? Omega, 21, 167-175.
  13. Durocher, G. J., Leenaars, A. A., & Balance, W. D. G. (1989). Knowledge about suicide as a function of experience. Perceptual and Motor Skills, 68, 26.
  14. Evans, E., Hawton, K., & Rodham, K. (2004). Factors associated with suicidal phenomena in adolescents. Clinical Psychology Review, 24, 957-979.
  15. Grob, M. C., Klein, A. A., & Eisen, S. V. (1983). The role of the high school professional in identifying and managing adolescent suicidal behavior. Journal of Youth and Adolescence, 12, 163 - 173.
  16. Hamrick, J. A., Goldman, R. L., Sapp, G. L., & Kohler, M.P. (2004). Educator effectiveness in identifying symptoms of adolescents at risk for suicide. Journal of Instructional Psychology, 31, 246-252.
  17. Kanel, K. (2006). A guide to crisis intervention. Belmont, CA: Thompson.
  18. Kalafat, J., & Elias, M. (1992). Adolescents' experience with and response to suicidal peers. Suicide and Life-Threatening Behavior, 22, 315-321.
  19. King, K. A. (2000). Preventing adolescent suicide: Do school counselors know the risk factors? Professional School Counseling, 3, 255-264.
  20. King, K. A., Price, J. H., Telljohann, S. K., & Wahl, J. (1999a). How confident do high school counselors feel in recognizing students at risk for suicide? American Journal of Health Behavior, 23, 457 - 467.
  21. King, K. A., Price, J. H., Telljohann, S. K., & Wahl, J. (1999b). High school health teachers' perceived self-efficacy in identifying students at risk for suicide. Journal of School Health, 69, 202- 207
  22. Leane, W., & Shute, R. (1998). Youth Suicide: The knowledge and attitudes of Australian teachers and clergy. Suicide & Life-Threatening Behavior, 28, 165 - 173.
  23. MacDonald, M. G. (2004). Teachers' knowledge of facts and myths about suicide. Psychological Reports, 95, 651-656.
  24. Martin, G., Richardson, A. S., Bergen, H. A., Roeger, L., & Allison, S. (2005). Perceived academic performance, self-esteem and locus of control as indicators of need for assessment of adolescent suicide risk: implications for teachers. Journal of Adolescence, 28, 75-87.
  25. McWhirter, J. J., McWhirter, B. T., McWhirter, E. H., & McWhirter, R. J. (2004). At-risk youth. Belmont, CA: Thompson.
  26. Mulder, A. M., Methorst, G. J., & Diekstra, R. F. W. (1989). Prevention of suicidal behavior in adolescents: The role and training of teachers. Crisis, 10, 36-51.
  27. Parrish, M., & Tunkle, J. (2005). Clinical challenges following an adolescent's death by suicide: Bereavement issues faced by family, friends, schools, and clinicians. Clinical Social Work Journal, 33, 81-102.
  28. Poland, S. (1995). Best practices in suicide intervention. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology (pp. 459 - 468). Washington, DC: The National Association of School Psychologist.
  29. Poland, S., & McCormick, J. S. (1999). Coping with crisis: Lessons learned. Long Mont, CO: Sopris West.
  30. Poland, S. Pitcher, G. D., & Lazarus, P. J. (1995). Best practices in crisis intervention, In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology (pp. 445-458). Washington, DC: The National Association of School Psychologist.
  31. Schepp, K. G. & Biocca, L. (1991). Adolescent suicide: Views of adolescents, parents, and school personnel. Archives of Psychiatric Nursing, 5, 57-63.
  32. Scouller, K. M., & Smith, D. I. (2002). Prevention of youth suicide: how well informed are the potential gatekeepers of adolescents in distress? Suicide & Life-Threatening Behavior, 32, 67 - 79.
  33. Seroczynski, A. D., Jacquez, F. M., & Cole, D. A. (2006). Depression and suicide during adolescence. In G. R. Adams & M.D. Berzonsky (Eds.), Blackwell Handbook of Adolescence (p. 550-572). Malden, MA: Blackwell Publishing.
  34. Shaffer, D. & Pfeffer, C. R. (2001). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with suicidal behavior. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(supplement), 24S - 51S.