Abstract
Background: The best way of delivering drugs for the treatment of asthma and chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is via the inhaled route of administration. However, many patients use inhaler devices incorrectly. To augment the proper use of inhalation medicine and to improve knowledge of the disease and compliance, we have developed a "Computerized Respiratory Service Program" and applied the use of this program to educate patients. Methods: Prospectively, this study was performed in 164 patients with asthma or COPD prescribed with inhaled medication. When inhalation medication was first prescribed, education using a drug model was conducted two times and thereafter every month. In addition, education using a drug model was conducted and the ability of the patient to use inhalation medicine properly was evaluated. Results: A total of 164 patients participated in the sessions more than two times and received education. Fifty-seven patients participated in three sesions. After the patients received education one time, the ability of these patients to use an inhaler had an average score of 20.6. After the patients received education two times, the average score was 21.9. After the patients received education three times, the average score was 22.3, a further increase. The compliance of using the inhaler was 70.1% at the second session and increased to 81.8% at the third session. Conclusion: Feedback education using the "Computerized Respiratory Service Program" will increase the ability of the patient to use an inhaler and consistent education can maintain patient compliance with inhaler use.
연구배경: 기관지천식과 만성폐쇄성폐질환과 같은 만성 기도질환의 여러 가지 치료법 중 흡입제가 가장 효과적 방법이지만 상당수 환자에서 부정확하게 흡입제를 사용하고 있고, 순응도 또한 낮은 편이다. 저자들은 흡입제의 정확한 사용과 치료 순응도를 높이고자 전산화 흡입제 상담 서비스 프로그램을 개발하여 흡입제 사용에 대한 반복적 교육과 평가를 시행하여 흡입제의 사용 능력 및 치료 순응도에 미치는 효과를 알아보았다. 방 법: 만성기도질환 환자를 대상으로 저자들이 개발한 전산화 흡입제 상담 서비스 프로그램을 실시하였다. 2회 이상 방문한 환자를 대상으로 흡입제의 사용능력을 9개 항목에 따라 교육과 함께 평가를 하였으며, 교육 전후 질병의 이해와 약물의 순응도를 알아보았다. 결 과: 흡입제 사용 능력이 교육 전후, 1차와 2차, 2차와 3차 방문사이에 유의하게 향상되었다(p<0.05). 자신의 질환에 대한 이해도는 1차 방문에서 70.7%, 2차 방문에서 는 78.7%, 3차 방문에서는 78.9%로 증가하였다. 순응도는 2차 방문에서 70.1%, 3차 방문에서는 81.8%로 향상되었다. 결 론: 저자들이 개발한 전산화 흡입제 상담 서비스 프로그램은 만성기도질환 환자에서 흡입제 사용능력 및 순응도, 질병에 대한 이해도를 향상시킬 수 있었다.