Abstract
In mobile ad hoc networks, an application scenario requires mostly group mobility behavior in the mix of group moving nodes and individually moving nodes. The nodes of those applications tend to belong to the movement group with similar movement behavior. Group mobility is one of the good methods to improve scalability, and reduces the protocol overhead. In this paper, we propose the multicast architecture which regards nodes that have equal group mobility in the heterogeneous group mobility network as the single entity with the multiple interfaces and composes multicast tree, The logical cooperative entity-based multicast architecture accommodates the scalability, the multicast tree simplification, and the protocol overhead reduction which arc obtained from the hierarchical multicast architecture, while it maintains the nat multicast architecture for the data transmission. It also prevents the concentration of the energy consumption dispersing data forwarding load into the several ingress/egress nodes. Results obtained through simulations show that logical cooperative entity based multicast protocol with multiple interfaces offers the protocol scalability and the efficient data transmission.
개별적으로 이동하는 노드들과 그룹으로 이동하는 노드들로 함께 구성된 애드 혹 네트워크에서 멀티케스트 어플리케이션을 수행하는 노드들은 비슷한 이동 특성을 갖는 그룹에 속하는 경우가 많다. 그룹 이동성은 확장성을 향상시키고, 프로토콜 오버헤드를 줄이는 좋은 방법 중 하나이다. 본 논문에서는 이질적 그룹 이동성을 갖는 네트워크에서 동일한 그룹 이동성을 갖는 노드들을 다중 인터페이스의 단일 개체로 간주하여 멀티캐스트 트리를 구성하는 멀티캐스트 구조를 제안한다. 논리적 협업 개제 기반 멀티캐스트 구조의 적용은 비계층적 멀티캐스트 구조를 유지하면서 계층적 멀티캐스트 구조로부터 얻을 수 있는 확장성, 멀티캐스트 트리 단순화, 프로토콜 오버헤드 감소 등을 수용하며, 임의의 노드가 입출력 인터페이스 역할을 함으로서 데이터 포워딩 부하를 여러 노드로 분산시켜 전력 소비의 집중현상을 막을 수 있다. 시뮬레이션을 통하여 다중 인터페이스를 갖는 논리적 협업 개체 기반의 멀티캐스트 프로토콜이 효율적인 데이터 전송과 프로토콜의 확장성을 제공하는 것을 볼 수 있다.