DOI QR코드

DOI QR Code

정보영재와 수학영재의 특성 및 통합운영에 관한 연구

The study of information gifted students' character mathematics gifted students' character and the combination training between both subjects

  • 발행 : 2007.06.30

초록

본 연구에서는 정보 분야가 수학에 뿌리를 두고 출발하였기 때문에 어느 정도의 부분적인 유사성과 연관성을 지닐 수 있다고 생각된다. 따라서 검사 도구를 통한 수학영재와 정보영재의 다중지능사이에서의 특성을 알아보고 수학영재와 정보영재의 관계있는 요인이 무엇이며 이를 바탕으로 하여 통합운영의 가능성을 알아보았다.

The field of "information" is based on "mathematics" so they have similarity and association in many parts. I collected the characteristics of multiple intelligence in information gifted students and mathematics gifted students through questionnaires. I studied how much corelation they have and possibilities of combining training in "information and mathematics".

키워드

참고문헌

  1. 진석언, '영재교육원론', 교육과학사, pp.289-295, 2004
  2. 이재호, '정보과학영재를 위한 교육방법에 관한 연구', 경인교육대학교, 과학교육논총 제16집, pp 369-384. 2004
  3. 김정휘, '지능심리학', 시그마프레스, 2006
  4. 이경화,최병연,박숙희, '영재교육', 박학사, 2005
  5. 오세균, '컴퓨터 영재의 정의와 판별시스템', 성균관 대학교교육대학원, 2002
  6. 김영수, '정보영재 판별과 선발방법 연구', 신라대학교 교육대학원, 2003