study on the Marketing Mix Strategy of Venture Business in Korea -The venture business is mainly focus to the export-

국내(國內) 벤처기업(企業)의 마케팅 믹스 전략(戰略)에 관한 연구 -수출(輸出) 위주(爲主)의 벤처 기업(企業)을 중심으로-

  • 임현수 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Today venture holds highly skilled technical manpower and high-tech products. To maintain the superiority in competition in the market, it is necessary to complete preparations, first of all, the effectual global marketing strategy should take precedence over the others. Therefore, this research is based on the research report of the special feature, the state of affairs and marketing strategy of venture business and is made up the questionnaire to interview total 200 companies of venture that was registered in Dec. 2006 and then is made the analysis of relevance of the statistical data of 154 companies of them and set up a hypothesis. As the result of it, it is set up two hypotheses. One of them is the difference of products, price, distribution and promotion according to the growth period. And the other is the difference of distribution and promotion according to the turnover. The venture places the great deal of weight on the discriminatory products concerned technical development and marketing activity. It is pointed out that it is to be passive to seek a new market promote the products, because of limitations of manpower, funds, technology and information in the beginning with smalt turnover.

오늘날 벤처기업이 우수한 기술력과 첨단제품을 보유하고 있다 하더라도 시장에서 지속적인 경쟁우위를 위해서는 여러 제반 여건이 필요하겠지만 그 중에서도 효과적인 글로벌 마케팅 전략은 매우 중요한 부분이다. 따라서 본 연구는 벤처기업의 특징과 현황 그리고 마케팅전략에 관한 연구를 고찰하고 2006년 12월말까지 등록된 벤처기업 중 총 200개 업체를 대상으로 직접 방문하여 설문지를 작성하였으며 그 중 154개 업체의 자료를 통해 가설을 설정하고 연관분석을 실시하였다. 실증분석결과 성장단계에 따라 제품, 가격, 유통, 촉진정책에 차이가 있을 것이다. 라는 가설과 매출액에 따라서는 유통, 촉진정책에 차이가 있을 것이다. 라는 가설들이 채택되었다. 벤처기업은 기술개발을 통한 차별화된 제품개발과 마케팅 활동에 가장 큰 비중을 두고 있으며 매출에 미미한 창업초기일수록 인적, 물적, 기술적 자원과 정보수집의 한계로 적극적인 시장개척과 판촉활동에 소극적인 것으로 조사되었다.

Keywords