A Study on Simulation Analysis of Fatigue Deformation at Automotive Arm

자동차 암에 있어서의 피로 변형의 시뮬레이션 해석에 관한 연구

  • 조재웅 (공주대학교 기계.자동차공학부) ;
  • 한문식 (계명대학교 기계.자동차공학부)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

The safety and the durability of the arm as an automotive chassis part under the fatigue can be predicted in this study. The fatigue life is sharply decreased from 0.5 to 0.75 at the change of load which is the amplitude load divided by average load. But its life is slightly decreased at the change of load from 0.75 to 1.5. The influence of fatigue life according to the change of load can be predicted by these results. As the value of maximum damage is 2.2 and the value of maximum compressive strain or stress is $-6.93{\times}10^{-3}$ or 349 Mpa at the connected part of rod end applied by concentrated load respectively, there is the greatest possibility of destruction due to the compression at this part.

본 연구를 통하여 피로를 받는 자동차 섀시 부분인 암에 대한 안전성과 내구성을 예측할 수 있다. 하중의 변화는 하중의 진폭을 평균 하중으로 나눈 값으로서 하중의 변화가 0.5부터 0.75에서는 급격하게 피로 수명이 감소되나 0.75이상부터 1.5까지는 그 수명이 완만하게 변화된다. 이러한 결과들에 의하여 하중의 변화에 대한 피로 수명의 영향을 예측할 수 있다. 또한 집중 하중을 받는 로드 엔드의 연결 부분에서 최대의 손상값인 2.2를 보이고 있어 이 연결 부분에서 파단의 가능성이 가장 큼을 보이고 있다. 또한 이 부분에서는 $-6.93{\times}10^{-3}$의 압축 변형율로서 최대의 압축 응력이 349 Mpa이 되어 압축으로 인하여 파단 될 가능성이 큼을 알 수 있다.

Keywords