A Comparison Between the Ballast Replacement Method & Geosynthetics-Reinforced Method for Restraint of Mud Pumping in Service Line

영업선상에서 분니 억제를 위한 자갈치환 공법과 토목섬유 보강공법 비교연구

  • 최찬용 (한국철도기술연구원, 궤도노반연구팀) ;
  • 이진욱 (한국철도기술연구원, 궤도노반연구팀) ;
  • 김대상 (한국철도기술연구원, 궤도노반연구팀)
  • Received : 2007.11.05
  • Accepted : 2007.11.29
  • Published : 2007.12.30

Abstract

3 years visual inspection has been performed on the railway lines where ballast replacement or geosynthetics-reinforcement had been used to restrain the mud pumping. The result indicates that geosynthetics-reinforcement is more effective than ballast replacement for the long-term mud pumping. In addition, the non-woven geotextile to be used for mud pumping restraint is effective when its weight is $330N/m^2$ or above. Furthermore, the lateral tensile strain under ballast on which wheel load applies ranges from 0.016 to 0.1211% and it's 10 times larger than the lateral tensile strain which ranges from 0.0078 to 0.0385%.

실제 영업선에서 분니가 자주 발생되는 구간을 선정하여 현재 분니 대책공법으로 많이 사용하고 있는 도상자갈치환방법과 토목섬유 보강공법에 대하여 약 3년간 육안조사를 실시하여 분니 발생 여부를 관찰하였다. 토목섬유로 보강된 단면이 도상자갈 치환방법보다 상당히 장기간에 걸쳐 분니를 억제하는 효과와 분니 억제를 위한 토목섬유 부직포의 중량은 최소 $330N/m^2$ 이상을 만족하는 재료로 선정하여야 효과가 있는 것을 확인할 수 있었다. 또한, 실제 열차하중이 작용하는 도상자갈 하부(침목하면으로부터 약 35cm)에서의 지오그리드의 횡 종방향 인장변형율(%) 범위는 각 각 0.0078~0.0385%와 0.016~0.1211%으로 종방향 인장변형율이 횡방향 인장변형율보다 약 10배 이상 큰 값을 보였다.

Keywords