The Design Museum as a Promoter

디자인 진흥 기관으로서의 디자인 박물관

  • 최정아 (패러다임 아트 어소시에이트) ;
  • 김현중 (이화여자대학교 디자인학부)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

After the establishment of the world's first design museum in London, design museums have - despite the criticism regarding commercialization and centralization - contributed to improving both the quality of life and the national competitiveness in establishing a design identity and promoting the excellence of design by preserving and cultivating the design industry. With the increase in the value of design in the cultural economy of the 21$^{st}$ century, the need for Korean design museums has been growing. Given this, the purpose of this study is to serve as a fundamental basis in introducing a new role and direction for future Korean design museums. In order to provide a foundation for such innovation, the evolved role and the promotional strategies of design museums are examined through the diachronic and synchronic approaches.

1852년 영국 런던에 세계 최초의 디자인 박물관이 설립된 이후, 디자인 박물관의 상업화와 권력화에 대한 비판에도 불구하고 서구 디자인 선진국들은 디자인 박물관을 중심으로 디자인 산업을 보호하고 육성함으로써 디자인 정체성을 확립하고 그 우수성을 홍보하며 국가 경쟁력과 삶의 질을 향상시켜왔다. 21세기 문화 경제 시대를 맞아 고부가 가치를 창출하는 디자인의 중요성에 대한 인식이 높아짐에 따라 한국 디자인 발전을 주도할 디자인 박물관 설립에 대한 필요성이 제기되고 있다. 본 연구는 디자인 박물관 관련 연구가 미비한 현 상황에 한국 디자인 박물관 설립을 위한 기초연구로서, 시간축을 중심으로 수직적인 통시적 접근을 통해 해외 디자인 박물관이 디자인 발전을 위해 어떠한 역할을 수행하여 왔는지를 살펴보고, 수평적인 공시적 접근을 통해 현재 디자인 박물관이 성공적인 역할 수행을 위해 어떠한 활동을 하고 있는지를 알아봄으로서 한국 디자인 박물관의 역할과 방향을 제시하였다.

Keywords