Design of Information Appliances Based on User's Preference - in the Case of Information Retrieval Method for Pedestrians' Navigation -

정보기기 디자인에 있어서 사용자의 감성을 고려한 콘텐츠 개발방법 - 보행자의 이동지원을 목적으로 한 감성정보검색을 사례로 -

  • 김돈한 (울산대학교 디자인대학 디지털정보디자인)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

This study proposes an information retrieval method reflecting the user's preferences based on the fuzzy set theory to develop information contents which support pedestrian's navigation. Firstly, the research evaluated subjects' preferences on commercial spaces set to a hypothetical destination. Also it surveyed the causal relationship between the visual characteristics and the emotional characteristics to propose methods of Navigation Knowledge Base (NKB). The NKB was composed of three elements; 1. the correlation model between emotional characteristics, 2. the causal relationship between visual characteristics and emotional characteristics, 3. the transformation model between visual characteristics and the physical characteristics. Secondly, this study classified the pedestrian's destination search into 4 types with his or her preferences and the time conditions limited during navigation. For each type it presented the Destination Search Algorithm (DSA). Finally, the research simulated the destination search in 4 navigation types using NKB and DSA and verified the availability of the information retrieval method reflecting pedestrian's preferences. In conclusion, the proposed information search method will be applied to reflect the user's preferences to develop information appliances.

본 논문은 이동(Navigation)지원을 목적으로 하는 정보기기 콘텐츠를 개발하기 위하여 보행자의 감성이 반영된 감성정보처리법을 퍼지이론에 기초하여 제안하였다. 먼저, 가상의 목적지로 설정한 상업공간의 감성평가를 실시하고, 시각적 특징과 감성적 특징 사이의 인과관계를 규명하여 내비게이션 지식베이스로 구축하는 방법을 제안하였다. 지식베이스는 감성적 특징 사이의 상관관계모델, 시각적 특징량과 감성적 특징량 사이의 인과관계모델, 그리고 시각적 특징량과 물리적 특징량 사이의 변환모델로 구축된다. 다음으로, 보행자의 목적지에 대한 감성적 취향과 내비게이션에 주어지는 시간적 제약조건에 따라 목적지 탐색을 4가지 유형으로 분류하고 각각의 유형에 적합한 목적지 탐색방법을 제시하였다. 마지막으로, 구축된 지식베이스와 감성검색 알고리즘을 이용하여 내비게이션 유형별로 목적지 탐색을 시뮬레이션 하여 보행자의 감성을 고려한 정보탐색방법으로서의 유효성을 검증하였다. 본 연구에서 제안한 감성정보처리법은 다양한 분야의 정보기기 콘텐츠를 개발함에 있어 사용자의 감성기능을 적용하는 방법론으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords