시민지불의사에 기초한 태화강 수질개선의 사회적 편익

Social Benefits of Improved Water Quality at the Taehwa River Based on Citizen's Willingness-to-Pay

  • 발행 : 2007.03.30

초록

본 연구는 이중양분선택형 조건부가치측정 법을 이용하여 태화강 수질개선의 편익에 대한 울산시민의 지불의사를 계량화하였다. 이변량 프로빗 모형으로 추정한 태화강 수질개선의 편익은 가구당 월평균 3,458.5원(표준편차 1,553.4원)으로 추정되어 울산광역시 전체로는 연평균 147.6억 원(140.4억 원$\sim$155.5억 원)에 이른다. 이러한 추정치는 태화강 수질을 개선하지 않을 경우의 수질오염으로 인한 사회적 비용 또는 수질개선에 의한 사회적 편익에 해당한다. 본 연구는 태화강 수질개선의 사회적 편익을 화폐가치로 추정함으로써 다양한 태화강 수질 개선사업의 타당성 검정을 위한 비용편익분석의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다. 또한 방법론적 측면에서 표본선택모형을 이용하여 이중양분선택형 설문을 이용한 조건부가치측정법에서 발생 가능한 두 응답 간 상호의존성 유무를 검정하였으며, 본 연구에서 사용한 자료에서는 지속성 가설, 정박가설, 비용기대가설, 긍정응답가설, 프레임가설 등 모든 종류의 두 응답 간 상호의존성이 통계적으로는 유의하지 않은 것으로 나타났다.

This study evaluates citizen's willingness-to-pay for the benefits from improved water quality of the Taehwa river in Ulsan, Korea, using a contingent valuation method with double-bounded dichotomous choice. The estimation results of the bivariate probit model shows the amounts of willingness-to-pay are monthly 3,458.5 Korean Won per household and yearly 14,760 million Korean Won for total households in Ulsan, Korea. These estimates are equivalent to the social values of improved water quality of the Taehwa river. This study also tests the inter-dependence between two answers, which may occur in the responses of the questions for the double-bounded dichotomous choice, and all the null hypotheses on the inter-dependence are rejected in this study.

키워드