Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 21 Issue 2 Serial No. 30
- /
- Pages.177-197
- /
- 2007
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
Development and Application of Real-life Problems for Uplifting Problem Solving Skills - Focused on Geometry of Middle School Mathematics Curriculum -
문제해결력 향상을 위한 실생활 문제의 개발과 적용 - 중학교 수학과 교육과정의 도형 영역을 중심으로 -
- Pyo, Yong-Soo (Division of Mathematical Sciences, Pukyong National University) ;
- Lee, Ji-Won (Graduate School of Education, Pukyong National University)
- Published : 2007.05.15
Abstract
This study analyzes the theoretical background concerning problem solving, mathematization and real-life problems. Further it examines how middle school mathematics teachers and high school students of first grade recognize the real-life problems provides in textbooks concerning the area of geometry. Following those results found from this analysis, this paper reveals the issues and problems that we noticed through the analysis of real-life problems from textbooks, level 8 and level 9, Also we suggest the application of them along with the development of real-life problems for students' uplifting problem solving skills.
본 연구에서는 문제해결력, 수학화 및 실생활 문제에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 중학교 수학교사와 일반계 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 중학교 수학의 도형 영역에 속하는 각 단계별 주요 내용과 관련하여 실생활 문제에 대한 인식을 조사하여 문제점을 알아본다. 그 결과에 따라 8단계와 9단계 수학의 도형 영역을 중심으로 교과서에 제시되어 있는 실생활 문제를 분석하여 문제점을 제시하고, 문제해결력 향상을 위한 실생활 문제의 개발과 함께 그 적용에 대해 제안한다.