Abstract
In this study, for enhancing the durability of permeable pavement material polyurethane(PU) adhesives were developed, and the physical properties upon polymerization and additives were studied. PU polymerization followed the bulk polymerization of free solvent type considering ecological aspect. Additives used in this study were carbon black, calcium carbonate and ultra violet stabilizer. The property changes upon different environment were evaluated with the compressive strength which is the principal measurement of the property of pavement materials. Among polymerized PU, one formulated with esterpolyol and crosslinkable chain extender gave the highest compressive strength of $74.9kgf/cm^2$, better than commercial $60kgf/cm^2$. The strength was the highest when the material specimen contained carbon black and calcium carbonate 20 wt%, respectively. However, UV stabilizer did not show good weathering properties.
본 연구에서는 폐타이어를 재활용한 투수성 도로포장재의 내구성을 향상시키기 위하여 이 포장재에 사용되는 폴리우레탄(PU) 접착제를 개발하고 다른 첨가제의 투입에 따른 물성 변화를 조사하였다. PU중합은 무용제형의 벌크중합법을 사용하였으며 첨가제로는 카본블랙, 탄산 칼슘$(CaCO_3)$ 및 자외선(UV)안정제를 사용하였다. 물성으로는 도로포장재에 요구되는 압축강도를 통하여 환경조건에 따른 저항성을 측정하였다. 중합된 PU 중에 에스터기로 형성된 폴리올과 가교를 형성할 수 있는 사슬연장제가 포함된 경우에 $$4.9kgf/cm^2$로 높은 압축강도를 나타내었으며, 이것은 기존에 사용하던 1액형 PU접착제보다 약 $15kgf/cm^2$ 향상된 결과이다. 또 첨가제로서 카본블랙과 탄산칼슘을 각각 20 wt%를 함께 투입하였을 때가 가장 높은 강도를 보였으나, UV안정제를 사용했을 경우에는 뚜렷한 내후성의 향상을 관찰할 수는 없었다.