Influences of Sex, Temperament, and Maternal Attitudes on Children's Maladjustment Behavior

어머니의 양육행동 및 유아의 성과 기질이 유아의 부적응행동에 미치는 영향

  • Ruy, Hyun-Kang (Department Family Enviroment & Welfare, Chonnam National University) ;
  • Lee, Sook (Department Family Enviroment & Welfare, Chonnam National University)
  • 류현강 (전남대학교 생활환경복지학과) ;
  • 이숙 (전남대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2007.07.30

Abstract

The objective of this study was to analyze children's maladjustment behavior as related to sex, temperament, and the mother's maternal attitudes, and to characterize the relative influence of these variables on the maladjustment behavior of 3-5 year old children in early child education centers. The subjects were recruited from Gwangju City, and included 217 mothers, and the teachers of their children. Statistical analyses were conducted using SPSSWIN(12.0) for Cronbach's alpha, t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation, and multiple regression analysis. The major findings are as follows; 1. Statistically significant differences existed in the maternal overprotective attitude group with regard to anxiety and withdrawal behaviors. 2. Boys evidenced more aggression, inattention, impulse, and anxiety behaviors than did girls. 3. The activity and adaptation factors of temperaments were significantly different. Increasing activity was associated with increasing aggressive behavior. Increasing adaptation was associated with higher levels of distraction. 4. In terms of maladjustment behaviors in the aggregate, the sex of the children appeared to be the most salient influencing factor, and the activity factor of children's temperament also exerted a significant influence, explaining 13% of maladjustment behavior.

Keywords

References

  1. 고명순(1997). 어머니의 취업과 아동의 사회성 발달과의 관계에 관한 연구. 제주 대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 교육인적자원부(2005). 교육통계연보
  3. 권일선(1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치원 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 권준희(1998). 어머니의 양육태도와 유아의 사회적 행동 간의 관계. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김동극(1998). 특수교육. 서울 : 배영사
  6. 김연, 한태숙, 정인희, 박연경, 황혜정, 구현아(2006). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 양육태도, 기질, 인지능력, 사회적 능력 간의 구조모형 분석. 열린유아교육, 11(2), 229-250
  7. 김영희(1996). 기질 및 양육행동과 아동의 적응과의 관계. 아동학회지, 17(2), 19-32
  8. 김인순(1991). 어머니의 양육태도와 유치원에서의 유아의 적응과의 관계연구. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 김현정(2000). 유아교육기관 부적응 아동지도에 대한 교사의 인식 조사. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 김혜수(1995) 어머니와 교사가 인식한 유아의 기질과 유치원에서의 행동 및 적응과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 박은영(2000). 영유아의 기질과 적응/부적응행동과의 관계. 대구효성카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 서수경(1993). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 신경숙(2002). 유아의 기질에 따른 사회적 기술과 교사-유아관계. 호서대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 안선희(2002). 유아의 유치원 초기 적응에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 9(1), 201-219
  15. 여성가족부(2005). 영유아보육정책 보육통계
  16. 오승연(1993). 초등학교 아동의 충동성과 부적응행동 및 가정환경과의 관계 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  17. 원영미(1990). 유아의 기질 및 관련변수와 유치원 아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  18. 유영의(1995). 부적응행동 유아에 대한 모래상자놀이 적용사례연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  19. 유우영(1998). 유아의 사회적 적응에 영향을 미치는 어머니 양육관련변인의 인과 관계. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  20. 윤주하, 이종희(1999). 걸음마기 아동의 문제행동과 보육교사의 어려움에 관한 연구. 아동학회지, 20(2), 171-186
  21. 이진숙(2001). 유아의 애착 표상과 교사-유아 관계 및 사회적 능력 간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위 논문
  22. 임희수, 박성연(2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 22(1), 37-54
  23. 장은혜(2000). 어머니의 양육태도와 유아의 기질이 유치원에서 유아의 초기 적응에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  24. 정현희, 최경순(2001). 아동의 기질과 문제행동과의 관계. 한국가정관리학회지, 19(5), 1-14
  25. 최지현(2001). 유아의 기질과 어머니의 양육태도와 유아의 자기통제와의 관계. 계명대학교 대학원 석사학위논문
  26. 홍계옥(2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 유아의 기질과 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 181-194
  27. Baumrind, D.(1968). Authoritarian vs. authoritative parental control. Adolescence, 3, 255-272
  28. Belsky, J., & Vondra, J.(1993). Developmental origins of parenting: Personality and relationship factors. In T. Luster, & L, Okagaki(Eds), Parenting: An ecological perspective, 227-250. Hliisdale, NJ: Lawrence Erlbaum
  29. Berk, L.(1997). Child development(4th. ed). Boston, MA: Allyin and Bacon
  30. Brich, S. H., & Ladd, G. W.(1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of Psychology, 35(1), 61-79
  31. Davies, P., & Windles, M.(1997). Gender-specific pathways between maternal depressive symptoms, family discord, and adolescent adjustment. Development psychology, 33, 657-668 https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.4.657
  32. Dunn, J., & Kendrick, C.(1980). Studying temperament and parent-child intervention: Comparison of interview observation. Developmental Medicine and Child Neurology, 22, 484-496 https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1980.tb04353.x
  33. Garrison W., Earls, J., & Kindlon, D.(1984). Temperament characteristics in the third year of life and behavior adjustment at school center. Journal of Clinical Child Psychology, 13, 1023-1029
  34. Glueck, S., & Glueck, E.(1950). Unraveling juvenile delinquency. Cambridge, MA: Harvard University Press
  35. Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M.(1978). Exceptional children: Introduction to special education. Englesood Cliffs, New York: Prentice-Hall, Inc
  36. Hughes, A., Pinkerton, G., & Plewis, I.(1979). Children's difficulties on starting infant school. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 20, 187-196 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1979.tb00502.x
  37. Khaleque, A., & Rohner, R. P.(2002). Perceived parental acceptance-rejection and Psychological adjustment: A meta-analysis of cross cultural and intercultural studies. Journal of Marriage and Family, 64, 54-64 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x
  38. Klein, H. A.(1980). Early childhood group care: Predicting adjustment from individual temperament. Journal of Genetic psychology, 137, 125-131 https://doi.org/10.1080/00221325.1980.10532807
  39. Klein, H. A.(1982). The relationship between children's temperament and adjustment to kindergarten and head start settings. The Journal of Psychology, 112, 259-268 https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915383
  40. Koot, H. M., Van Den Oord E. J. C. G., Verhulst, F. C., & Boomsma, D. I.(1997). Behavior and emotional problems in young preschoolers: Cross-cultural testing of the validity of the child behavior checklist. Journal of Abnormal child Psychology, 25, 183-196 https://doi.org/10.1023/A:1025791814893
  41. Lindahl, K. M.(1998). Family process variables and children's disruptive behavior problems. Journal of Psychology, 12, 420-436
  42. Martin, J. A.(1981). A longitudinal study of the consequences of early Monographs of the Society for Research in the Care, 46(3), 56-68
  43. Mattanah, J. F.(2001). Parental psychological autonomy and children's academic competence and behavior adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-palmer Quarterly, 47, 355-376 https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0017
  44. Mobly, C. E., & Pullis, M. E.(1991). Temperament and behavioral adjustment in preschool children, Early Childhood Research Quarterly, 6, 557-586
  45. Pettit, G. S., Harrist, A. W., Bates, J. E., & Dodge, K. A.(1991). Family interaction, social cognition and children's subsequent relations with peers at kindergarten. Journal of Social and Personal Relationships. 8, 383-402 https://doi.org/10.1177/0265407591083005
  46. Rubin, K. H., Hasting, P., Chen, X., Stewart, S., & NcNichol, K.(1998). Interpersonal and maternal correlates of aggression, conflict, and externalizing problems in toddles. Child Development, 69(6), 1614-1629 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06180.x
  47. Wolfe, D. A., Scott, K., & Werkerle, C.(2003). Child maltreatment: Risk of adjustment problem and dating violence. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(3), 282-289 https://doi.org/10.1097/00004583-200103000-00007