The Relationships Among Child Temperament, Mothering Daily Hassles and Social Adjustment in Kindergartens and Childcare Centers

유아의 기질, 어머니의 양육스트레스 및 유아교육.보육기관에서의 사회적 적응간의 관계

  • Kim, Min-Hee (Department of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Department of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • 김민희 (가톨릭대학교 생활문화학과) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활문화학과)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

This study explored the relationships among child temperament, mothering daily hassles, and children's social adjustment in 254 kindergartens and childcare centers. The mothers of the participants completed the measures of child temperament and mothering daily hassles. The social adjustment in daycare was assessed through the rating provided by the children's teachers. Correlations and regressions were used for the analyses. The results showed that sociability, activity and soothability were related to social adjustment that attention-span, soothability, emotionality and activity were related to the mothering daily hassles that mothering daily hassles by children's challenging behavior were negatively related to the social competence and positively internalizing problems and that sociability and activity were useful to predict children's social adjustment in kindergartens and childcare centers.

Keywords

References

  1. 강민정(1997). 교사가 지각한 유아의 기질과 유치원 부적응 행동. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 김기현, 조복희(2000). 맞벌이 부부의 양육스트레스에 영향을 미치는 생태학적 관련 변인 탐색. 한국아동학회지, 21(4), 35-50
  3. 김민아, 이재신(2004). 어머니의 특성 및 유아의 기질과 유아의 부적응 행동과의 관계에 대한 연구. 유아교육연구, 24(5), 145-166
  4. 김민정, 엄정애(2005). 유아의 혼자놀이와 기질 및 문제행동과의 관계. 아동학회지, 26(5), 1-14
  5. 김연, 한태숙, 정인희, 박연경, 황혜정, 구현아(2006). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 양육태도, 기질, 인지능력, 사회적 능력 간의 구조모형 분석. 열린유아교육연구, 11(2), 229-250
  6. 김영희(1996). 기질 및 양육행동과 아동의 적응과의 관계. 아동학회지, 17(2), 19-32
  7. 김현미, 도현심(2004). 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동과 아동의 사회적 능력간의 관계. 아동학회지, 25(6), 279-298
  8. 김혜진(2003). 어머니의 양육스트레스, 사회적 지원과 유아의 사회성 발달에 관한 연구. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 남혜순(2003). 어머니가 지각하는 유아의 기질에 따른 양육 스트레스의 차이. 아동교육, 12(2), 121-135
  10. 문혜련(1999). 어머니의 사회적 지지체계와 양육스트레스에 따른 유아의 사회적 능력. 이화여자대학교 석사학위논문
  11. 서수경(2003). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  12. 안선희(2002). 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 유치원 적응. 미래유아교육학회지, 9(3), 163-180
  13. 여성가족부(2006). 통계자료
  14. 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련변수와 유치원 아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 박사학위논문
  15. 유우영, 이숙(1998). 유아의 사회적 적응과 관련변인간의 인과관계. 대한가정학회지, 36(10), 65-78
  16. 이정희(2000). 어머니가 인지한 자녀양육스트레스와 유아 부적응행동과의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사논문
  17. 이진숙(2004). 어머니의 부모 효능감과 양육행동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 22(6), 63-73
  18. 정영미(1996). 유아의 기질과 적응에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 정현희, 최경순(2001). 아동의 기질과 문제행동과의 관계. 한국가정관리학회지, 19(5), 1-14
  20. 조용신, 정영숙(2000). 어머니가 지각한 유아의 기질과 양육 스트레스. 한국생활과학학회지, 9(3), 271-281
  21. 조은옥(2003). 유아의 기질에 따른 놀이성향과 놀이행동에 관한 연구. 수원대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 최경순(1994). 아동의 사회적 능력 및 관련변인. 부산여자대학교 논문집, 38, 263-291
  23. 최영희(1990). 아동의 기질이 모-자 상호작용과 아동의 문제 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  24. 최형성(2005). 남녀아 어머니의 양육효능감과 사회적 지원, 스트레스 및 아동의 기질. 아동학회지, 26(1), 317-328
  25. 한민경(2002). 아동의 사회적 유능성에 관련된 어머니양육 행동 및 아동의 정서이해 능력. 연세대학교 석사학위논문
  26. 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육스트레스. 이화여자대학교 석사학위논문
  27. 허영림, 윤혜진(2002). 어머니의 양육스트레스에 관한 연구. 열린유아교육연구, 6(4), 85-101
  28. 홍계옥(2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 유아의 기질과 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 181-194
  29. Abidin, R. R.(1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 21, 407-412
  30. Coplan, R. J., Bowker, A., & Cooper, S. M. (2003). Parenting daily hassles, child temperament, and social adjustment in preschool. Early childhood Research Quarterly, 18, 376-395 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00045-0
  31. Coplan, R., J., & Rubin, K. H.(1998). Exploring and Assessing Nonsocial Play in the Preschool: The development and Validation of the Preschool Play Behavior Scale. Social Development, 7(1), 71-91
  32. Cowen, E., Work, W., Wyman, P., Parker, G., Wannon, M., & Gribble, P. (1992). Test comparisons among stress-affected, stress-resilient, and nonclassified fourth-through sixth-grade ruban children. Journal of Community Psychology, 20, 200-214 https://doi.org/10.1002/1520-6629(199207)20:3<200::AID-JCOP2290200304>3.0.CO;2-W
  33. Creasey, G., & Reese, M. (1996). Mothers' and fathers' perceptions of parenting hassles: Associations with psychological symptoms, nonparenting hassles, and child behavior problems. Journal of Applied Developmental Psychology, 17, 393-406 https://doi.org/10.1016/S0193-3973(96)90033-7
  34. Crnic, K. A., & Booth, C. L.(1991). Mothers' and Fathers' perceptions of daily hassles of parenting across early childhood. Journal of Marriage & the Family, 53, 1042-1050 https://doi.org/10.2307/353007
  35. Crnic, K. A., & Greenberg, M. T. (1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61, 1628-1637 https://doi.org/10.2307/1130770
  36. Fagan, J.(1990). The intervention between child's sex and temperament in predicting behavior problem of preschool-age child in daycare. Early Child Development and Care, 59, 1-9 https://doi.org/10.1080/0300443900590101
  37. Goldsmith, H. H., Buss, A., Plomin, R., Rothbart, M. K., Thomas, A., Chess, S., Hinde, R. A., & McCall, R. B.(1987). What is temperament? Four approaches. Child Development, 58, 505-529 https://doi.org/10.2307/1130527
  38. Jewsuwan, R., Luster, T., & Kostelnik, M.(1993). The relation between parents' perceptions of temperament and children's adjustment to school. Early Childhood Reserch Quarterly, 8, 33-51 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80097-3
  39. Kliewer, W., & Kun& E. (1998). Family moderators of the relation between hassles and behavior problems in inner-city youth. Journal of Clinical Child Psychology 27, 278-292 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2703_5
  40. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  41. Oestberg, M., & Hagekull, B. (2000). A structural modeling approach to the understanding of parenting stress. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 615-625 https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP2904_13
  42. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (1998). Temperament In Damon(Ed.) & N. Eisenberg(Vol. Ed.), Handbook of Child Psychology(5th ed., vol. e): Social, emotional, and personality development. New York: Wiley
  43. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York: Harpercollins