Trends and an International Comparison of Korean Middle School Students' Attitudes Toward Science

우리나라 중학생의 과학에 대한 태도 추이 분석 및 국제 비교

  • Published : 2007.04.30

Abstract

The purposes of this study were to examine trends in Korean middle school students' attitudes toward science and the differences in boys' and girls' attitudes toward science as well as to analyze Korean middle school students' attitudes toward science compared to those in Singapore, Chinese-Taipei, Hong Kong, and Japan. In order to achieve these purposes, we analyzed students' survey data on self-confidence in science, interests in science, external motivation for science, and career preference for science collected from TIMSS 1995, TIMSS 1999, and TIMSS 2003. Korean students' interests in science and external motivation for science reduced in TIMSS 1999 and increased again in TIMSS 2003. The amount of change was greater in interests in science. On the other hand, self-confidence in science and career preference for science consistently declined from TIMSS 1995 to TIMSS 2003. Self-confidence in science among boys and girls was similar in TIMSS 1995 and 1999. But self-confidence of girls in science declined rapidly from TIMSS 1999 to 2003, while self-confidence of boys in science remained almost the same. Trends of interests in science were similar between boys and girls; they declined in TIMSS 1999 and increased again in TIMSS 2003. External motivation for science of both boys and girls increased, and the increase among girls was greater. The percentage of boys who wanted to have a job using science consistently declined from TIMSS 1999 to TIMSS 2003, while the percentage of girls declined in TIMSS 1999 and increased in TIMSS 2003 again. The results from an international comparison with other Asian countries having similar cultures showed that Korean students' self-confidence in science, career preference for science of middle school students was the lowest.

이 연구에서는 TIMSS 학생 설문 자료 중에서 과학에 대한 자신감, 과학 학습에 대한 흥미, 과학 학습 동기, 과학 관련 진로 희망에 관련된 문항을 분석하여 우리나라 중학생의 과학에 대한 태도 추이 및 태도에서의 생차를 알아보았고, 우리나라 학생의 과학에 대한 태도를 싱가포르, 대만, 홍콩, 일본 중학생들과 비교하여 그 특정을 파악하였다. 우리나라 중학교 2학년 학생의 과학 학습에 대한 흥미와 과학 학습에 대한 외적 동기는 TIMSS 1999에서 감소하였다가 2003에서 다시 증가하는 것으로 나타났으며, 특히 과학 학습에 대한 흥미의 경우 그 하락 및 상승폭이 상대적으로 컸다. 반면에 과학에 대해 자신감을 가진 학생과 과학 관련 직업을 희망히는 학생의 비율은 지속적으로 감소하는 추세를 보이는 것으로 나타났다. 과학에 대한 자신감의 경우, 1995와 1999에서는 남녀 학생이 비슷한 양상을 보였으나 1999에서 2003으로 진행하면서 남학생의 자신감은 큰 변화가 없는 반면 여학생의 자신감은 큰 폭으로 하락하는 것으로 나타났다. 과학 학습에 대한 흥미 추이는 남녀가 비슷한 양상을 보였으며, TIMSS 1999에서 하락하였다가 TIMSS 2003에서 다시 상승하는 것으로 나타났다. 과학 학습 동기는 남녀 모두 상승하는 추세인 것으로 나타났으며, 특히 여학생의 경우 상승폭이 컸다. 과학 관련 직업을 희망하는 학생의 비율은 남학생의 경우에는 지속적으로 감소하고 있는 반면, 여학생의 경우에는 TIMSS 1999에서 감소하였다가 TIMSS 2003에서 다시 약간 상승하는 것으로 나타났다. 성취도가 높고 교육에 대한 사회적 가치나 문화적 배경이 유사한 싱가포르, 대만, 홍콩, 일본 등 아시아 4개 국가와 비교한 결과, 우리나라는 과학에 대한 자신감, 과학과 관련된 진로 희망, 과학 학습에 대한 흥미가 가장 낮은 국가인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1994). 중학교 교육과정 해설 - 과학(13-6). 교육부
  2. 교육부 (1998). 초.중등학교 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사
  3. 교육부 (1999). 중학교 교육과정 해설(3) 수학, 과학, 기술.가정. 교육부
  4. 권치순, 허명, 양일호, 김영순(2004) 초중고 학생들의 과학 태도 변화에 대한 학습환경의 원인 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1256-1271
  5. 김영신, 양일호(2005) 초등학교 학생들의 과학 태도 변화에 영향을 미치는 요인 분석. 초등과학교육, 24(3), 292-300
  6. 김효남, 정완호, 정진우, 양일호, 김영신(1999). 초. 중. 고 학생들의 과학 정의적 특성 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 194-203
  7. 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태 도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관 관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
  8. 이경훈(1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425
  9. 이미경, 김경희(2004). 과학에 대한 태도와 과학 성취도의 관계. 한국과학교육학회지, 24(2), 399-407
  10. 이미경, 정은영(2004). 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 조사 한국과학교육학회지, 24(5), 946-958
  11. 허명(1993). 초중고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구, 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  12. 日米理數敎育比較昭究會(2004) 學習指導要領
  13. Jenkins, E. W., & Nelson, N. W. (2005). Important but not for me: students' attitudes toward secondary school science in England. Research in Science & Technological Education, 23(1), 41-57 https://doi.org/10.1080/02635140500068435
  14. Leung, F. K. S. (2002). Behind the high achievement of East Asian students. Educational Research and Evaluation, 8(1), 87-108 https://doi.org/10.1076/edre.8.1.87.6920
  15. lvlartin, M. O., Mullis, I. V. S., Beaton, A. E., Gonzalez, E. J., Smith, T. A., Chrostowski, S. J., Garden, R. A., & O'Connor. K. M. (2000), TIMSS 1999 International Science Report; Findings from lEA's Repeat of the Third International Mathematics and Science Study at Eighth Grade. MA: Boston College
  16. Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J., & Chrostowski, S. J. (2004). TIMSS 2003 International Science Report; Findings from lEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grade, MA: Boston College
  17. National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press
  18. Osborn, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079 https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
  19. Papanastasiou, C, & Papanastasiou, E. C. (2004). Major influences on attitudes toward science. Educational Research and Evaluation, 10(3), 239-257 https://doi.org/10.1076/edre.10.3.239.30267
  20. Qualification and Curriculum Authority (2006). The National Curriculum online. http.r/www.qca.org.uk/
  21. Sjoberg, S. (2cx:D). Interesting all children in 'science for all' . In R. Millar, J. Leach, & J. Osborn (Eels.), Improving science education: The contribution of research (pp. 165-186). Buckingham: Open University Press
  22. Stevenson, H. W., & Stigler, J. W. (1994). The Learning Gap: Why Our Schools Are Failing and What We Can Learn from Japanese and Chinese Education. New York.Touchstone