Research on Ways to Improve the 7th National Earth Science I, II Curriculum

제7차 지구과학I, II 교육과정 개선 방안 연구

  • Published : 2007.04.30

Abstract

In this research we conducted a survey on the actual status of the 7th National Earth Science I & II curriculum to explore ways of revising the next Earth Science curriculum for better education. Of the 180 Earth Science teachers, 60% responded to the survey. The domains of the survey consist of (1) the necessity of Earth Science I & II curriculum revision, (2) educational goals, (3) content coverage, (4) level of difficulty and students' interest for Earth Science content, and (5) ways to overcome the crisis of Earth Science education. Majority of the respondents demanded the revision of Earth Science I, II curriculum because of overlapping and repetition of contents among 10th grade science and Earth Science I and overcrowded Earth Science II contents. Based on the survey results, recommendations on how to improve Earth Science I, II curriculum and how to adjust Earth Science contents are suggested. In addition to curriculum improvement, systematic supports are required for Earth science not to be excluded and turned down by the student and the scholastic aptitude test for university admission.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 초.중.고등학교교육과정
  2. 김주훈, 이미경 (2003). 과학과 교육 목표 및 내용 체계 연구(I). 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2003-4
  3. 신동희 (2001). 지구과학과 환경교육. 한국지구과학회지, 22(2), 147-158
  4. 신동희, 이규석, 이양락, 이기영, 이은아, 이보영 (2004) 지구 환경을 중심으로 한 지구과학 교과목의 미래 지향적 정체성 확립 연구. 한국학술진흥재단 2003년 교과교육 공동연구지원 결과보고서
  5. 이명제 (1996). 과학 교수학습에 관련된 '맥락' 의 성격 한국과학교육학회지, 16(4), 441-450
  6. 이범홍, 김주훈, 이양락, 홍미영, 이미경, 이창훈, 신일용, 곽영순, 김동영, 장재현, 심재호, 최승언, 노태희 (2005a) 과학과 교육과정 개선 방안 연구 한국교육과정 평가원 연구보고 RRC 2005-7
  7. 이범홍, 김주훈, 이양락, 홍미영, 이미경, 이창훈, 신일용, 심재호, 곽영순, 노태희, 최승언, 김헌수, 윤석주 (2005b) 과학과 교육과정 개정(시안) 연구 개발. 한국교 육과정평가원 연구보고 CRC 2005-10
  8. 이양락, 박재근, 이봉우, 박순경, 정영근 (2004a). 과학과 교육내용 적정성 분석 및 평가. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2004-1-6
  9. 이양락, 이범홍, 김주훈, 신일용, 이미경, 정은영, 곽영순 (2004b). 과학과 교육과정 실태 분석 및 개선 방향 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2004-4-7
  10. 허경철, 강창동, 소경희, 강성훈 (2000). 지식 기반 사회에서 학교교육과정 구성을 위한 기초 연구보고. 한국 교육과정 평가원 연구보고 RRC 2000-10
  11. Ogawa, M (1995). Science education in a multiscience perspective, Science Education, 79(5), 583-593 https://doi.org/10.1002/sce.3730790507