Analysis of Graph Types and Characteristics Used in Earth Science Textbooks

지구과학 교과서에 사용된 그래프의 유형 및 특징 분석

  • Lee, Jin-Bong (Uijeongbu Science High School, Kangwon National University) ;
  • Lee, Ki-Young (Uijeongbu Science High School, Kangwon National University)
  • 이진봉 (의정부과학고등학교, 강원대학교) ;
  • 이기영 (의정부과학고등학교, 강원대학교)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

Graph is a major aspect of science textbooks. In this study, we investigated graph types and characteristics used in high school earth science subject by comparative analysis of science textbooks. The results of the analysis revealed that line graph and contour map was the most widely used graph types in earth science. Among line graphs, multiple line graph and YX graph was dominant. Comparing earth science graphs with other science graphs, earth science graphs exhibited superior in the number and variety. In earth science graphs, the portion of line graph was small, but the portion of contour map and scatter graph was larger than that of other science graphs. YX graph was the most specific graph type in earth science textbooks. The results of our study have implications for reform in function and structure of graph. We suggest that future studies be focused on students' ability of earth science graph interpretation.

본 연구에서는 지구과학 그래프 유형을 분석하기 위한 기준을 만들고, 과학 교과서 비교 분석을 통하여 지구과학 그래프의 유형과 특징을 파악함으로써 지구과학 교과서에서 그래프의 기능과 구조에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 지구과학 교과서 분석 결과, 선 그래프와 등치선도가 많이 사용되고 있는 것으로 나타났다. 선 그래프 중에는 단순 선 그래프 이외에도 다중 선 그래프와 YX 그래프의 사용 비율이 특히 높았다. 다른 과학 교과의 그래프와 비교 분석한 결과, 지구과학 교과는 다른 과학 교과에 비해 사용되는 그래프의 수가 많고 그 유형이 다양함을 알 수 있었다. 특히, 다른 과학 교과에 비해 선 그래프의 비율은 낮은 반면 등치선도, 분산 그래프 등의 비율이 높았다. 선 그래프 중에서는 특히 YX 그래프의 비율이 다른 교과에 비해 매우 높아 지구과학 교과의 가장 특정적인 그래프인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 지구과학 교과서에서 그래프의 구조와 기능면에서의 개선을 시사하며, 학생들의 그래프 해석 능력에 대한 후속 연구를 제안한다.

Keywords

References

  1. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영 (2004). 고등학교 지구과학 I. 중앙교육진흥연구소
  2. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영 (2004). 고등학교 지구과학 II. 중앙교육진흥연구소
  3. 교육부 (2001). 고등학교 교육과정 해설(6 과학). 대한교과서
  4. 김윤택, 김경후 김남일, 백수관, 김병인, 배진호, 배미정, 이용철 (2002). 고등학교 생물 II. 중앙교육진흥연구소
  5. 김은미 (2001). 선 그래프 해석에서 그래프 구성 요 소의 관찰 순서와 소요 시간. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김태선, 김범기(2005). 과학 관련 선 그래프를 해석 하는 고등학생들의 발성사고 과정 분석. 한국과학교육학회지, 25(2), 122-132
  7. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍렬, 박용선 (2002). 고등학교 지구과학 I. 천재교육
  8. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍렬, 박용선 (2002). 고등학교 지구과학 II. 천재교육
  9. 박현진 (2002). 지리 교과에서 그래프 활용에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  10. 박희송, 이홍우, 조경주, 백운성, 김학현 (2002). 고등학교 생물 II. 금성출판사
  11. 서정쌍, 허성일, 김출배, 박종욱, 하윤경, 임영종, 배병 (2002). 고등학교 화학 II. 금성출판사
  12. 성태제(2001). 현대 기초 통계학의 이해와 적용. 교육과학사
  13. 우규환, 최석남, 오두환, 한은택, 김봉래, 강봉주 (2002). 고등학교 화학 II. 중앙교육진흥연구소
  14. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철 (2002). 고등학교 지구과학 I. 금성출판사
  15. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철 (2002), 고등학교 지구과학 II. 금성출판사
  16. 이춘우, 김영유, 류지욱, 김준태, 송영곤, 이영직 (2002). 고등학교 물리 II. 중앙교육진흥연구소
  17. 채광표 송용갑, 김진만; 김성진, 정대영, 장동호 (2002), 고등학교 물리 II. 금성출판사
  18. Abraham, M R, Grzybowski, E. B., Renner, J. W, & Mirek, E. A (1992). Understanding and misurrkrstandirg of eights graders of five chemistry concepts found in textbook. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120-525 https://doi.org/10.1002/tea.3660290203
  19. Ball, D. L. & Feiman-Nemser, S. (1988). Using textbooks and curriculum guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry, 18(4), 401-422 https://doi.org/10.2307/1179386
  20. Bowen, G. M & Roth, W. M (2005). Data and Graph Interpretation Practices among Preservice Science Teachers. Journal of Research in Science Teaching, 42 (10), 1-26 https://doi.org/10.1002/tea.20058
  21. Cecil H & Meyers (1970). Handbook of Basic Graphs: A Modem Approach. Belmont: Dickenson Publishing Company
  22. Cleveland, W & McGill, R (1985) Graphical perception and graphical methods for analyzing scientific data. Science, 229(August), 828-833 https://doi.org/10.1126/science.229.4716.828
  23. Engelhardt & Zirnrrenrnnn (1982) 譯 : Lenore Fischer (1988). Theory of Earth Science. Cambridge, Cambridge University Press
  24. Harris, R. L. (2000). Information Graphics: A comprehensive illustrated reference. Atlanta, GA. Oxford University Press
  25. Latour, B. (1987). Science in action: How to follow scientists and engineers through society. Milton Keynes: Open University Press
  26. Roth, W. M, Bowen, G. M, & McGinn, M. K. (1999). Differences in Graph-Related Practices between High School Biology Textbook and Scientific Ecology Journals. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 979-1019
  27. Tobin, K. (1990). Research on Science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403-418 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17229.x
  28. Wavering, M. J. (1989). Logical Reasoning Necessary to Make Line Graph. Journal of Research in Science Teaching, 26(5), 373-379 https://doi.org/10.1002/tea.3660260502