Abstract
The assessment affects the learning motivation of students. If we know what factors in assessment affect motivation, we could find the method for stimulating the motivation. In this study, we used two kinds of method, the recollection paper and the questionnaire. 54 undergraduates of a university in Seoul made the recollection paper about the science learning before, and 63 undergraduates also answered the question for the effect of factors in assessment on the science learning motivation. In result, the factors in assessment that affect the science learning motivation of high achieving students are the achievement, difficulty, validity, and preparation for science fair. This study suggests that difficulty and validity of assessments remarkably affects the science motivation and the science fair is more affective to the science motivation than regular examination in school. Therefore we suggest two methods for the science motivation of high achieving students. The first method is to make questions that can assess scientific thinking faculty and investigating faculty without pre-learning and memorizing. The second method is to encourage various activities in science to increase the number of chance for participating in them.
평가는 학습에 동기를 부여하기도 하므로, 평가의 어떤 요소들이 학습 동기를 부여하는지 알면 평가를 통해 효과적으로 학습 동기를 자극할 수 있는 방법을 모색할 수 있을 것이다. 본 연구는 두 가지 방법으로 진행되었다. 서울 지역에 위치한 대학의 물리 교육과 재학생 54명은 자신의 초중등학생 시절의 과학 학습과 관련된 회고록을 작성하였고, 같은 과 63명은 과학 학습 동기에 영향을 미치는 평가의 요소를 묻는 조사에 참여하였다. 연구 결과 성취도가 높은 학생들의 과학 학습 동기에 영향을 미치는 평가의 요소로 성취도, 문항의 난이도와 타당도, 과학 경연의 준비과정, 이 세 가지가 중요하게 나타났다. 이 결과는 과학 평가 문항의 난이도와 타당도가 학습 동기에 중요한 작용을 한다는 것과 과학 성취도가 높은 학생들에게 과학 경연 대회가 학교의 정기 시험보다 더 많은 영향을 미치고 있음을 시사한다. 따라서 과학 성취도가 높은 학생들의 학습 동기를 효과적으로 진작시키기 위해서는 선행학습이나 암기력이 필요 없으면서 과학적 사고력과 탐구력을 평가할 수 있는 시험 문제와, 교실 외 과학 활동이 활성화되어 학생들의 참여기회를 증가시키는 것이 중요할 것이다.