학생들의 과학진로 선택 과정에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계 분석

The Analysis of Causal Relationship among Students' Science-related Career Choice and its Factors

  • 발행 : 2007.10.30

초록

본 연구의 목적은 학생들의 과학관련 진로선택과정의 인과요인을 분석하는 것이다. 학생들의 과학관련 진로선택과정에 대한 인과관계를 구조방정식모형을 구성하여 분석하였다. 개인적 요인, 교육적 요인, 사회적 요인이 과학 진로 희망에 직접 효과를 주고 과학 진로 희망은 과학 진로 선택에 직접 영향을 준다는 연구 가설에 가장 적합한 모형에 의하면, 과학 진로 선택에 과학 진로희망이 0.95의 직접효과를 주며, 개인적 요인이 0.75, 교육적 요인이 0.46, 사회적 요인이 0.11의 간접 효과를 주며 이들 효과가 그대로 총 효과를 주는 것으로 나타났다. 과학진로희망에는 개인적 요인이 0.79의 직접효과 및 총 효과를 주며, 교육적 요인이 -0.21의 직접효과와 0.69의 간접효과를 합하여 0.48의 총 효과를 주고, 사회적 요인이 0.12의 직접효과 및 총 효과를 주는 것으로 나타났다. 한편, 교육적 요인이 사회적 요인에 0.72, 교육적 요인이 개인적 요인에 0.77의 직접 효과 및 총 효과를 주는 것으로 나타났다. 초중고 학생 및 남학생과 여학생으로 대상을 달리하여 인과 효과를 비교 분석한 결과, 학교급별로는 전체 학생들과 경향성이 같고, 각 요인들의 영향 정도만 차이가 있었으나, 성별로는 남녀 학생의 대비가 두드러졌다. 남학생은 사회적 요인의 총 효과가 가장 크고, 그 다음이 개인적 요인, 그 다음이 교육적 요인의 순서로 나타난 데 비해, 여학생은 개인적 요인의 효과가 가장 크고 나머지 두 요인의 효과는 그리 크지 않았으며, 사회적 요인은 음으로 나타났다. 이러한 대상별 분석 결과로부터 각 대상의 과학진로선택과정의 인과관계를 고려한 과학진로교육의 방향에 대한 시사점들을 논의하였다.

The purpose of this study was to analyze the causal relationship among students' science-related career choice and its factors. The causal relationship was analyzed using structural equation modeling. According to the most fitting model, science career aspiration had a direct and total effect of 0.95 (standardized coefficient) on the science career choice, and personal factor had an indirect and total effect of 0.75 on the science career choice, educational factor, 0.46, and social factor, 0.11. Personal factor had a direct and total effect of 0.79 on the science career aspiration, educational factor with total effect of 0.48 (direct effect -0.21, indirect effect 0.69), and social factor with direct and total effect of 0.12. On the other hand, educational factor had a direct and total effect of 0.72 on the social factor, and a direct and total effect of 0.77 on the personal factor. The difference in the causal effect among grades and between gender was analyzed. The difference was only in the magnitude of influence among grades, showing the same tendency with the total number of students, but the difference between gender was contrastive. For the boys, social factor had the biggest effect on the science career choice, next was personal factor, and the educational factor had the smallest effect. The girls' science career choice influenced mostly from personal factor, and the other two factors' effects were not high. The social effect was negative for the girls' science career choice. The implications of proper science career education were discussed from these results, considering the causal relationship among factors of science career choice and its factors.

키워드

참고문헌

  1. 김계수 (2001), AMOS 구조방정식 모형 분석. 고려정보산업
  2. 김현정, 유준희 (2006). 과학 영재 학생들의 진로 선택 과정에 영향을 주는 과학 영재 캠프의 요인 분석. 한국과학교육학회지, 26(2), 268-278
  3. 노형진 (2002). SPSS/AMOS에 의한 사회조사분석 : 범주형 데이터의 분석 및 공분산구조분석. 형설출판사
  4. 박승재, 임성민, 김희백, 박종윤, 유준희, 윤진, 전우수 (2002). 초중등 학생의 과학선호도 증진 정책 연구. 국가과학기술자문회의
  5. 배병렬 (2000). 구조방정식모델: 이해와 활용. 대경
  6. 윤진, 박승재, 명전옥 (2006). 과학진로와 관련된 학생들의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 26(6), 675-690
  7. 윤진, 박승재 (2003). 과학관련 진로 선택 과정의 구조방정식 모형. 한국과학교육학회지, 23(5), 517-530
  8. 이기종 (2000). 구조방정식모형. 교육과학사
  9. 장경애 (2004). 과학자들의 진로 선택과정에서 드러난 부각요인. 한국과학교육학회지, 24(6), 1132-1142
  10. 최원호, 우규환, 박현주 (2004). 고등학교 과학 동아리 활동 경험이 학생들의 진로선택에 영향을 준 사례 연구. 한국과학교육학회지, 24(6), 1070-1081
  11. Eiduson, B. T., & Beckman, L. (Eds.) (1973). Science as a career choice: Theoretical and empirical studies. Russell Sage Foundation :New York
  12. Grandy, J. (1998). Persistence in science of high-ability :Minority Students: Results of a Longitudinal Study. The Journal of Higher Education, 69(6), 589-620 https://doi.org/10.2307/2649210
  13. Hill, O. W., Pettus, C., & Hedin, B. A. (1990). Three studies of factors affecting the attitudes of blacks and females toward the pursuit of science and science-related careers. Journal of research in science teaching, 27(4), 289-314 https://doi.org/10.1002/tea.3660270403
  14. Jacobs, J. E., Finken, L. L., Griffen, N. L., & Wright, J. D. (1998). The career plans of science-talented rural adolescent girls. American Educational Research Journal, 35(4), 681-704 https://doi.org/10.3102/00028312035004681
  15. Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1987). Comparison of three theoretically derived variables in predicting career and academic behavior: Self-efficacy, interest congruence, and consequence thinking. Journal of Counseling Psychology, 34(3), 293-298 https://doi.org/10.1037/0022-0167.34.3.293
  16. Lent, R. W., Lopez, F. G., & Bieschke, K. J. (1991). Mathematics self-efficacy: sources and relation to science-based career choice. Journal of Counseling Psychology, 38(4), 424-430 https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.4.424
  17. Maple, S. A., & Stage, F. K. (1991). Influences on the choice of math/science major by gender and ethnicity. American Educational Research Journal, 28(1), 37-46 https://doi.org/10.3102/00028312028001037
  18. Sax, L. J. (1994). Retaining tomorrow's scientists: Exploring the factors that keep male and female college students interested in science careers. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 1(1), 45-61 https://doi.org/10.1615/JWomenMinorScienEng.v1.i1.40
  19. Tai, R. H., Qi Liu, C., Maltese, A. V., & Fan, X. (2006). Planning early for careers in science. Science, 312, 1143-1144 https://doi.org/10.1126/science.1128690
  20. Wang, J., & Staver, J. R. (2001). Examining relationships between factors of science education and student career aspiration. Journal of Educational Research, 94(5), 312-319 https://doi.org/10.1080/00220670109598767
  21. Woolnough, B. E. (1994). Factors affecting students' choice of science and engineering. International Journal of Science Education, 16, 659-676 https://doi.org/10.1080/0950069940160605