Effects of Self-Directed and Unself-Directed Prior Learning on Student Attitude Towards Science Class

자기 및 타의주도적 선행학습이 과학 학습 태도에 미치는 효과

  • Published : 2007.12.30

Abstract

Investigations into how the status of prior learning on the textbook of science were conducted, and the effects of prior learning on students' attitudes towards science class were carried out. The investigations for the status of prior learning were performed with a number of students who experienced prior learning, (self-directed and unself-directed prior learning), a selfless intention as the starting motive for prior learning, the problem solving strategies used by students in prior learning, and the important factor that influenced prior learning. The effects of prior learning on student attitude towards science class were also examined with respect to four categories, including confidence, interest, learning intention, and value (effect). The effects of prior learning on the four categories were analyzed on the basis of the students' level of scientific achievement, the types of prior learning, the starting motive for prior learning, and the extent of the students' understanding of the content on prior learning. The analytical results for the effects of prior learning on students' attitudes towards science class showed that the mean values of confidence, learning intention, and value among the students in the self-directed prior learning group were higher than those of the students in the unself-directed prior learning group. These findings are the result of positive recognition, such as the possibility that the students experienced with self-directed prior learning can do, the induction of an inherent motive based on their level of achievement in science class, and the operant learning of strategies for solving problems in science class. Meanwhile, by the effects of having a teacher lead the science class and the consensus formed between friends, the mean level of interest was higher in the unself-directed prior learning than in the self-directed prior learning.

과학 선행학습의 실태 조사와 과학 선행학습이 학생 들의 과학 학습 태도에 미치는 효과에 대해 연구 분석 하였다. 선행학습의 실태 조사에서는 학생들의 선행학습 경험 유 무,선행학습의 형태 (자기 및 타의 주도적 선행학습),선행학습 시작 동기로서 본인 의사 여부, 선행학습에서 문제해결 방법 및 선행학습에서 중요한 요인 등을 조사하였다. 선행학습이 과학 학습 태도에 미치는 영향을 흥미도, 자신감,학습의욕 및 가치 등 4가지 측면에서 연구하였다. 이들 4가지 측면에서 나타나는 효과를 학업 성취 수준,선행학습 형태,선행학습 시작 동기 및 선행학습에서 이해 정도 등의 관점에서 조사 분석하였다. 분석 결과를 살펴보면,자신감,학습의욕 및 가치 측면에서는, '자기주도적 선행학습'에서 보다 높은 긍정적 값이 나왔으며,이것은 '자기주도적 선행학습'을 수행함으로서 스스로 할 수 있다는 가능성,성취감에 따른 내재적 동기 유발,학습에 필요한 내용들을 스스로 찾아가는 자발적 학습 등 긍정적 인식의 결과로 볼 수 있다. 반면,흥미도 측면에서는 수업을 이끌어주는 교사와 또래 친구들 사이에서 형성되는 교감 등으로 인해 '타의주도적 선행학습'이 더 긍정적으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 바탕으로,학습자들에게 자신감. 학습의욕 및 가치 등이 필요할 시에는 자기주도적으로 선행학습을 권장하는 것이 바람 직하며,흥미도를 고취시키기 위해서는 타의주도적으로 선행 학습하는 것이 바람직하다.

Keywords

References

  1. 권정민 (1995). 국민학생의 과학개념, 과학과 관련된 태도, 지능의 상관관계 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  2. 공정아 (1996). 사설 학원의 수학교과 학습이 학교 수학교육에 미치는 영향. 경남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  3. 고형순 (2004) 수학 선행학습 과외와 중학생의 학업성취도 및 학교 수학 학습태도와의 관계, 창원대학교 교육대학원
  4. 김경희 (2001). 음란물에 노출된 아동-청소년의 판단능력과 자기 통제. 청소년보호위원회 입법자료집
  5. 김명희 (2000). 수학 과외수업의 실태 분석 연구. 단국대학교 교육대학원 석사학위 논문
  6. 김선희 (1997). 사교육 유발 요인과 사교육비 경감 방안. 소비자문제연구, 제19호. 17-24
  7. 교육심리학 용어사전 (2001 ). 한국교육심리학회. 학지사
  8. 교육인적자원부 (1997). 교육부 고시 제1997-15호. 대한교과서
  9. 교육인적자원부 (2004, 2, 17). 사교육비 경감 대책
  10. 김양분 외 (2000). 과외 교습 실태 조사. 한국교육개발원
  11. 김영철 외 (200). 사교육비 해소 방안- 과열과외를 중심으로. 한국교육개발원
  12. 김정미 (2002). 사회계층별 사교육비와 학원성취의 관계. 창원대학교 교육대학원 석사학위 논문
  13. 김흥주 (2000). 과외 문제의 심층해부와 대책. 2000년도 제2차 KEDI 교육정책 포럼. 한국교육개발원
  14. 손경애 (1993). 고교생의 과외의 실태와 주요 요인. 경희대학교 교육문제연구소 논문집, 73-90
  15. 신세호 외, (1991). 과외 수업 실태분석 연구. 한국교육개발원
  16. 성태제 (1993). 입시 위주의 교육과 과열 과외. 교육학연구, 31, 67-85
  17. 연민영 (2002). 사교육비 지출 실태에 관한 연구. 공주대학교 석사학위 논문
  18. 윤은경 (2003) 수학 선행학습의 실태 분석 연구. 건국대학교 석사학위 논문
  19. 이영준 (1991). 유아교육 프로그램의 분석에 관한 연구. 부산교육대학교 논문집
  20. 이종태 외 (2002). 선행학습 효과에 관한 연구. 한국교육개발원
  21. 이주연 (2004). 수준별 문제학습지를 활용한 소집단 협동학습이 학업 성취도 및 정의적 영역에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위 논문
  22. 중앙일보 (2003, 10, 12). 과잉 교육열
  23. 표동진 (2001). 학생들의 과외관련변인이 학업성취도와 교실수업태도에 미치는 영향. 창원대학교 교육대학원 석사학위 논문
  24. Arntson, W. W. (1975). The effect of an interdisciplinary course in futuristics on attitudes toward science among students. University of Northern Colorado
  25. Haladyna, T. R. & Shaughvessy, J. (1982). Relationships of student, teacher and learning environment variables to attitudes toward science. Science Education, 66(5), 671-687 https://doi.org/10.1002/sce.3730660503
  26. Knowles, M S. (1975). Self-Directed Learning. Chicago; Pollet