A Study on the Characteristics of Children's Environmental Behavior

아동기 환경 행태 특성 연구

  • Published : 2007.04.30

Abstract

The purpose of this paper is to provide design information about children facilities, in which children's demands as main users are subject to be missed because of the shortage of children's communication ability in making design decisions. For this purpose various studies on childhood environment-behavior characteristics supporting children's demands are examined. The main part of this paper is divided into two categories, personal characteristics and social characteristics, and each category has several sub-categories. In personal characteristics, issues related to environmental perception and cognition are examined focused on development and change in childhood. Subjects about social characteristics include privacy, personal space, territoriality and density. Each part deals with definition and function of each items, and issues related to environmental design of children's facilities.

아동 관련 시설의 계획에서 의사소통 능력이 부족한 아동들은 주사용자인 자신들의 의견을 시설계획에 적극적으로 반영하는데 현실적인 어려움을 갖는다. 따라서 이러한 문제에 대한 보완장치로 환경 행태 연구 분야에서의 연구 결과들을 아동들을 위한 시설계획에 적극적으로 반영하려는 시도가 요구된다. 이에 본 연구는 아동기의 환경행태 관련 연구 결과들을 분석 정리하여 아동들을 위한 시설계획에 참고할 수 있는 계획 자료를 축적하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다양한 주제로 연구되어 온 아동기 관련 환경 행태 이론들을 개인적 차원과 사회적 차원의 두 가지 특성으로 나누어 고찰하였다. 개인적 차원의 특성에서는 지각과 환경인지 2가지 영역에서의 발달 양상을 고찰하였다. 그리고 사회적 차원의 특성에서는 프라이버시, 개인공간, 영역성, 밀도 등의 4가지 영역에서 각 특성의 기능 및 정의, 그리고 아동관련 시설 및 물리적 환경에서의 적용양상 등을 고찰하였다.

Keywords