한국콘텐츠학회논문지 (The Journal of the Korea Contents Association)
- 제7권4호
- /
- Pages.259-267
- /
- 2007
- /
- 1598-4877(pISSN)
- /
- 2508-6723(eISSN)
DOI QR Code
소비자구매행동에 따른 포장디자인의 지각효과
Perceptual Effect of Package Design According to Consumers' Purchase Behavior
- 발행 : 2007.04.28
초록
상품판매의 주의를 끄는 일은 제일 먼저 시각을 통해 이루어지고 따라서 포장의 외관이 무엇보다도 중요한데 포장은 모든 시각적인 면, 즉 색채,로고, 문안, 특징적인 모양 및 기타 표현(디자인)의 특색을 모두 표현한다. 포장은 보는 사람으로 하여금 이러한 태도에 관한 가장 강력한 첫인상을 느끼게 한다. 본 논문은 상품을 지각하고 인지하는데 있어서 시지각 현상에 대한 객관적인 사항, 특히 소비자구매행동에 따른 이론적 배경과 실제 구매환경에 있어서의 소비자행동을 조사, 분석하였다. 소비자가 상품을 구매하는데 있어서 최초로 인지되거나 가장 크게 인지되는 자극체는 무엇이며 어떠한 요소들인지, 그러한 요소들은 어떠한 우선순위를 갖고 있는지를 분석하여 차후 디자인을 제작할 때에 참고할만한 지침이 되고자 하였다.
The visual activity comes first in the commodities marketing, which emphasizes the importance of the external appearance of package. Package expresses all the visual characters including colors, logos, phrases, and specific features and other design qualities. Package gives the first impression of these features strongly to the viewers. I surveyed and analyzed the objective factors of visual phenomena in seeing and recognizing goods. Especially I tried to deal with the theoretical background and purchase behavior of consumers. I also tried to find out what the first and largest stimuli are when consumers buy goods. In addition to this, I analyzed the priority order of those elements to give reference to others who would design package.