한글의 시각적 동일성과 친숙성에 따른 단어 우월 효과

Word Superiority Effect Based on the Hangeul Font Types

  • 박수진 (충북대학교 사회과학대학) ;
  • 정우현 (연세대학교 인지과학연구소)
  • 발행 : 2007.03.31

초록

표적 낱자와 검사 낱자의 시각적 동일성 여부와 한글 글꼴의 친숙성이 단어 우월 효과에 영향을 미치는지 알아보기 위해 두 편의 실험을 수행하였다. 첫 번째 실험에서는 바탕체 글꼴을 표적 자극으로 사용하여 검사 자극과의 글꼴 일치 여부에 따라 단어 우월 효과가 나타나는 양상이 달라질 수 있는지를 다양한 제시 시간 조건에 걸쳐 비교해 보았다. 두 번째 실험에서는 바탕체와 세벌체 글꼴을 사용하여 시각적 친숙성이 단어 우월 효과가 나타나는데 영향을 줄 수 있는지 알아보았다. 실험 결과, 표적 낱자와 검사 낱자리 글꼴 일치 여부에 관계없이 한글 단어 우월 효과가 일관적으로 관찰되었으며 시각적 친숙성도 전체적인 탐지율에는 영향을 주지만 단어우월효과가 나타나는 양상에는 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 한글에서의 단어 우월 효과가 시각적 속성으로부터 비롯되는 것이 아님을 시사한다.

Two experiments were conducted to examine whether the word superiority effect (WSE) can be affected by visual familiarity of Hangout font and visual identicalness between target letter and test letter. In experiment 1, Using Batang-font as a target font, it was tested whether the consistency between test font and target font could affect the WSE across different display time conditions. In experiment 2, using the Batang-font and Sebeul-font, the effort of visual familiarity on WSE were investigated. The results revealed that the WSE was found regardless the consistency between target and test letter. In addition, it was found that visual familiarity could affect overall detection rate, but not WSE. These results suggested that the WSE on Hanguel is independent of visual properties.

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