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실시간 조종미계수 추정에 의한 무인비행기 조종면 고장검출

Real-Time Estimation of Control Derivatives for Control Surface Fault Detection of UAV

  • 이환 (한국항공우주연구원 첨단비행제어팀) ;
  • 김응태 (한국항공우주연구원 항공미래기술연구실) ;
  • 최형식 (한국항공우주연구원 첨단비행제어팀) ;
  • 최지영 (한국항공우주연구원 첨단비행제어팀) ;
  • 이상기 (조선대학교 항공우주공학과)
  • 발행 : 2007.11.30

초록

공력미계수에 대한 실시간 추정은 비정상적인 조종면 작동의 경우, 고장에 대한 정보를 분석하여 비행임무를 계속 수행하거나 본부로 회항비행을 지속할 수 있도록 하는 재형상 제어를 위해 필요하다. 본 논문에서는 고장허용제어시스템에 대한 기반 연구로서 무인비행기 안전성 향상을 위하여 조종면 작동불능과 같은 고장에 대해 검출 방법을 제시하였다. 조종면 고장검출을 위한 실시간 시스템식별 알고리듬은 퓨리에 변환기법을 사용하였으며 프로그램 성능 및 검증을 위해 HILS 시험을 수행하였다. 고장 조종면은 피칭모멘트, 요잉모멘트, 롤링모멘트에 대한 조종면 효과를 나타내는 조종미계수들을 실시간 추정하여 정상상태의 값과 비교하여 검출된다. 비행시험 결과를 통해 고장상태의 조종미계수 값은 정상상태의 값보다 작다는 것을 정량적으로 확인하였다.

In case of an abnormal condition of control surface, the real-time estimation of aerodynamic derivatives are required for the reconfigurable control system to be flight for missions or return to the head office. The goal of this paper is to represent a technique of fault detection to the control surface as a base research to the fault tolerant control system for safety improvement of UAV. The real-time system identification for the fault detection to the control surface was applied with the recursive Fourier Transform and verified through the HILS and flight test. The failures of the control surface are detected by comparing the control derivatives in fault condition with the normal condition. As a result from the flight test, we have confirmed that the control derivatives of fault condition less than about 50% in the normal condition.

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참고문헌

  1. Timothy R. Moes, Mark S. Smith and Eugene A. Morelli, 'Flight Investigation of Prescribed Simultaneous Independent Surface Excitations for Real-Time Parameter Identification', AIAA Paper 2003-5702, Atmospheric Flight Mechanics Conference, Texas, Austin, Aug. 2003
  2. Morelli, E. A. 'In-Flight System Identification', AIAA Paper 98-4261, Atmospheric Flight Mechanics Conference, Boston, MA, Aug. 1998
  3. Morelli, E. A. 'Real-Time Parameter Estimation in the Frequency Domain', Proceedings of the 1999 AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference, AIAA paper 99-4043, Portland, Or, Aug. 1999
  4. Brian L. Stevens and Frank L. Lewis, 'Aircraft Control and Simulation', 2nd Edition, John Wiley and Sons, Inc., 2003