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스마트무인기 파워효과 풍동시험 데이터 보정

Data Correction of Wind Tunnel Test Results for Smart UAV Power Model

  • 조태환 (한국항공우주연구원 공력성능그룹) ;
  • 정진덕 (한국항공우주연구원 공력성능그룹) ;
  • 최성욱 (한국항공우주연구원 공력성능그룹) ;
  • 김양원 (한국항공우주연구원 공력성능그룹) ;
  • 장병희 (한국항공우주연구원 공력성능그룹)
  • 발행 : 2007.02.28

초록

스마트무인기 파워효과 풍동시험은 2005~2006에 3달여간 항공우주연구원 중형아음속풍동에서 수행되었다. 풍동시험 모델은 정적시험 모델을 활용하였고, 틸트로터 형태의 추진장치를 시험부에 고정하여 파워효과를 모사하였다. 파워효과는 기본적으로 로터가 장착된 시험과 로터가 장착되지 않은 시험의 차로 구해지나, 이 때 두 시험간의 흐름각 차이 및 지지부 간섭량 변화 등을 적절히 보정하여야 한다.

Wind tunnel test for Smart UAV power model has been conducted at KARI LSWT for about 3 months. The static model is used for the base plane and the power effect of tilt rotor is simulated by the tilt-rotor test rig installed in the test section. Although the genuine power effect is the difference between power-on and off tests. The existence of struts for power effect test produced unwanted form of interference and caused the change in flow angularity. To precisely evaluate power effect, a special approach is applied to Smart UAV test.

키워드

참고문헌

  1. 조태환, 정진덕, 'KARl LSWT 외장형 풍동 저울 개선 및 재교정', 한국항공우주학회 춘계학술발표회 논문집, 2005
  2. 조태환, '한국항공우주연구원 중형아음속풍동 데이터 처리 시스템', 한국항공우주학회 추계학술발표회 논문집, 2001
  3. 성봉주, 정진덕, '한국항공우주연구소 중형 아음속풍동', 한국항공우주학회지, 제 27권, 제 7호, 1999, pp. 167-174
  4. J. Barlow, W. Rae and A. Pope, 'Low-Speed Wind Tunnel Testing', 3rd Ed., John Wiley & Sons, Inc., 1999