Abstract
The purpose of this study was to analyse the actual condition of leisure activity in the case of Korea Science Academy students(KSA) and Min Jok Leadership Academy(MLA) students. The participants consisted of KSA students(male:122, female:44) and MLA students(male:71, female:113) with voluntary consent. 1) KSA and MLA's male students showed the highest ratio for participation in the sports, KSA's female students in the taste-culture activity and MLA's female students in the sight-seeing. 2) Mental stress treatment showed the highest ratio in the response to the question asking the principal straight motive of leisure activity, and $75\sim80%$ students considered the leisure activity as an important means to maintain health and physical fitness. 3) The students's 30% answered that they participate by themselves, and KSA male's 51% and female's 40%, MLA male's 40% and female's 48% participated in leisure. Activity planlessly. 4) In weekdays, KSA's male students enjoyed mostly the sport for leisure activity, but taste-culture activity showed the bighest ratio in the case of MLA students and KSA female students. 5)The mae students, 38% of KSA and 54% students of MLA did not play computer game at al in weekdays, and 70% of the female students in total did not play computer game. KSA's male students spent more time in playing computer game than MLA's male students did 6) The biggest reason for being unable to participate in the leisure activity was the insuficiency of time due to homework or studying for quiz. The laziness also showed high po-centage of $19\sim25%$ varying between the groups.
한국과학 영재학교 학생들과 민족사관고 학생들의 여가활동 실태를 규명하기 위하여 영재학교 166명 (남:122, 여:44), 민사고 184명(남:71, 여:113)을 대상으로 분석하였다. 1) 남학생들은 스포츠에 여학생의 경우 영재학교는 취미교양 활동에 민사고는 관람 감상활동에 가장 많이 참여하는 것으로 나타났다. 2) 여가활동을 하게 된 직접적인 동기는 정신적 스트레스와 갈등 해소라는 응답이 가장 많았고, $75\sim80%$정도가 여가활동이 건강과 체력 유지에 아주 중요한 역할을 하는 것으로 인식하고 있었다. 3) 혼자서 여가 활동을 한다는 비율이 30%정도였고, 계획 없이 여가활동을 실시한다는 응답도 영재학교 남학생 51%, 여학생 40%, 민사고는 남학생 40%, 여학생 48% 정도인 것으로 제시되었다. 4) 평일에 주로 영재학교 남학생들은 스포츠 활동에 참여하였고, 민사고 남 여학생 및 영재학교 여학생 집단은 취미 교양활동에 가장 많이 참여하였다. 5) 남학생의 경우 영재학교 38%, 민사고기 54% 학생들이 평일에 컴퓨터 게임을 하지 않는다고 응답하였고, 여학생은 70% 정도가 컴퓨터 게임을 하지 않는 것으로 나타났다. 영재학교 남학생들이 민사고 남학생들 보다 컴퓨터 게임에 더 많은 시간을 소비하였다. 6) 여가 활동을 하지 않는 가장 큰 이유로 시험이나 과제로 인한 시간부족을 꼽았고, 게을러서 여가 활동을 하지 않는다는 응답도 $19\sim25%$나 되었다.