Study on Optimization of Look-Up Table to Reduce Error of Three-dimensional Interpolation

3차원 보간 오차를 개선하기 위한 룩업 테이블의 최적화에 관한 연구

  • Published : 2007.03.25

Abstract

The three dimensional interpolation is widely used for many kinds of color signal transformation such as real-time color gamut mapping. Given input color signal, the output color signal is approximately calculated by the interpolation with the input point and extracted values from a lookup table which is constructed by storing the values of transformation at regularly packed sample points. Apparently, errors of the interpolated approximation heavily depend on the selection of the lookup table. In this paper, a least square method is applied to assigning values of the lookup table with fixed size in order to minimize error of three-dimensional interpolation. The experimental result shows that the proposed method has better interpolation performance.

3차원 보간(three-dimensional interpolation)은 색역 사상(Color Gamut Mapping)등 컬러 신호 변환에 널리 사용되고 있다. 이러한 3차원 보간은 주어진 컬러 입력 신호에 대해 균등하게 샘플링된 표본 입력에 대해 미리 계산된 표본 출력을 저장하는 룩업 테이블(look-up table)에서 추출한 및 개의 표본 출력을 이용하여 출력 신호를 근사적으로 산출하는 방식이다. 따라서 3차원 보간의 오차는 룩업 테이블에 저장되는 표본 출력의 값에 의해 심하게 결정된다. 본 논문에서는 최소 자승법(least square method)을 이용하여 고정된 크기의 룩업 테이블에 저장되는 표본 출력 값을 최적화함으로써 3차원 보간의 오차를 최소화하고자 한다. 제안된 방법은 기존의 룩업 테이블 구성 방법에 비해 개선된 오차 성능을 보인다.

Keywords

References

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