Analysis of e-Learning Server Workload

e-Learning 서버 작업부하 분석

  • 손세일 (단국대학교 정보컴퓨터과학공학부) ;
  • 김흥준 (진주산업대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 안효범 (공주대학교 정보통신학부대학교)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

This paper aims to provide information to generate a statistical load model of an educational server by analyzing workload of an e-Learning sewer at Dankook University. The result of the analysis shows file size distribution, access frequency and transmission volume for each file type, access interval, changes in preference and clients access rate by networks. In particular, it had different results from previous studies about video file's size distribution and file distribution based on access frequency. This is because the characteristics of e-learning are influenced by using authoring tools for making into video file and by freeing the number of students who register for a course. The result in this paper can be used as a basic data for studies designed to improve e-learning system architecture and server performance.

본 논문은 단국대학교의 e-learning 서버의 부하 분석을 통해 교육용 서버의 통계적 부하 모델 작성을 위한 기초 자료 제공을 목적으로 한다. 분석 결과로 파일의 크기 분포, 파일 유형별 접속 빈도와 전송량, 접근 간격, 선호도 변화, 네트워크별 접근 비율 등을 제시하였다. 특히, 동영상 파일의 크기 분포와 접근 빈도별 파일 분포는 이전의 연구들과는 다른 결과가 나타났다. 이것은 동영상 강의를 제작하기 위해 저작 도구를 사용하고 수강생 수의 제약이 없는 온라인 교육의 특성이 반영되었기 때문이다. 본 논문에서 제시된 분석 결과는 e-learning 시스템 구조와 서버 성능 향상을 위한 연구에 기초 자료로 이용될 수 있다.

Keywords