Experimental Study on Engineering Characteristic of the Waste Landfill Soil Admixed Linear

폐기물매립지 토사계 혼합 차수재의 공학적 특성에 대한 실험적 연구

  • Received : 2006.08.30
  • Accepted : 2006.09.28
  • Published : 2007.02.01

Abstract

Leachates resulting from the waste landfill of waste can possibly cause the second pollution, such as the underground water and environmental pollution. Accordingly, Liner layer has been installed in the reclaimed land of waste to block and purify permeation water to and prevent this second pollution. The material used as Liner layer should have water resistance and be less than permeability coefficient of $1{\times}10^{-7}$ cm/sec. As it is very difficult to get this kind of natural clay with low permeability around the field, the suitable way to get the low permeable material is to use blend with good watertighness by mixing it with natural soil which is spread in the site. While this mixed soil, which can resist water, is commonly used in the site, namely, bentonite and MCG cementious mateiral mixed soil, which is widely used as Liner layer in the reclaimed land of waste, is recognized in Liner and durability. The study was performed to find the effect of additive of the bottom liner in the waste landfill. The aim of this paper is to explain of the field application examples as well as the data of experimental research with the engineering properties of Liner layer of the reclaimed land.

폐기물 매립지에서 발생하는 침출수는 주변 환경오염은 물론 지하수 오염등 2차적 환경오염을 발생시킬 우려가 매우 크다. 따라서, 쓰레기 매립지에서는 차수층을 설치하여 침출수를 차단 정화시켜서 2차적인 환경오염을 막고 있다. 차수층으로 사용되는 재료는 불투수성재료로서 일반적으로 투수계수가 $1{\times}10^{-7}$ cm/sec 이하가 되는 재료를 사용한다. 이러한 저 투수성을 갖는 자연상태의 점성토를 현장 부근에서 대량으로 확보하기는 매우 힘들기 때문에 그에 상응하는 저투수성 재료를 확보하는 방법으로 수밀성이 좋은 혼화재를 현장에 분포하는 현장토에 혼합하여 사용한다. 즉 벤토나이트와 MCG 고화재를 이용한 혼합토는 폐기물매립지에서 차수층으로 널리 이용되는 재료로서 차수효과와 내구성에서 크게 인정받고 있는 재료이다. 본 연구는 배합재료(혼합토)에 따른 폐기물매립지 차수층의 변화를 벤토나이트, MCG 고화재를 이용하여 실험하였다. 이들 재료의 혼합비가 현장에 미치는 영향을 다양한 공학적 실험을 통하여 분석하였다.

Keywords