승용차 보유대수와 차종선택에 대한 네스티드로짓모형의 추정

A Nested Logit Model of Auto Ownership and Vehicle Type Choices

  • 발행 : 2007.02.28

초록

승용차 부문의 에너지수요 또는 대기오염물 배출에 대해 영향을 미치는 정책의 효과를 정확히 예측하기 위해서는 소비자의 승용차 보유 및 이용행태에 대한 분석 및 예측이 선행되어야 한다. 이를 위해 본 연구는 네스티드로짓모형 을 활용한 가계의 자동차 보유대수 및 차종선택에 대한 연구로서 2003년 에너지경제연구원에서 수행한 에너지간이 조사 자료를 이용하여 추정을 시도하였다. 모형의 추정결과를 요약하면 모형의 적합도(goodness of fit)를 나타내는 ${\rho}^2$ 값과 포괄값이 모두 통계적으로 유의한 범위 내에 있어 네스티드로짓모형을 활용한 방법이 더 우수하다고 할 수 있다. 또한 운행비용의 탄력성이 1보다 커서 가구의 차량보유대수 및 차종선택은 운행비용에 대해 매우 민감하다는 것과 소득계층별로는 저소득 계층이 고소득 계층보다 더 민감하게 반응한다는 것을 알 수 있었다.

The study examines households' auto ownership and car type choice with a nested legit model. In summary. ${\rho}^2$ and the inclusive values, which represent the goodness of fit of the model, are statistically significant. Therefore. the nested logit model is superior to the standard legit model in this case. Also. the elasticity of operating costs is larger than 1, which means households' car ownership and car type choice is very sensitive to the operating costs. Finally, the elasticity of the operating costs in the lower income group is higher than that or the operating costs in the higher income group.

키워드

참고문헌

  1. 권오상 (1999), '한국의 에너지절약연구(II)', 대한 송유관공사․에너지경제연구원․SRI Consulting
  2. 윤대식․김미화 (1997), '승용차 소유여부와 배기량 선택의 네스티드 로짓분석', 지역연구 제13권 제1호, pp.85-98
  3. 윤대식․윤성순 (1998), 도시모형론, 홍문사
  4. 최도영․이양섭 (2005), '이산선택모형을 이용한 승 용차 등급선택모형 추정', 에너지경제연구 제4권 제2 호, pp.43-60
  5. Berkovec J. A. (1983), 'Automobile market equilibrium', MIT PhD Dissertation
  6. Berkovec J. A. (1985), 'Forecasting Automobile Demand using Disaggregate Choice Models', Transportation Research B, Vol 19B9, No. 4, pp.315-329
  7. Berkowitz, M. K., Gallini, N. T, Miller, E. J., Wolfe, R. A. (1990) 'Disaggregate Analysis of the Demand for Gasoline', Canadian Journal of Economics, Vol. 23, No. 2, pp.253-275 https://doi.org/10.2307/135603
  8. Dubin J. and McFadden D., (1984), 'An Econometic Analysis of Residential Electric Appliance Holdings and Consumption', Econometrica, Vol. 52, No. 2, pp.345-362 https://doi.org/10.2307/1911493
  9. Feng Y., Fullerton D., and Gan L, (2004), 'Vehicle choices, miles driven, and pollution policies', NBER Working Paper Series No. 11553
  10. Porterba, J. M, (1991), 'Is the Gasoline Tax Regressive? In: Bradford, D. (Ed.), Tax Policy and the Economy 5. MIT Press, Boston
  11. Sevigny M, (1998), 'Taxing Automobile Emissions for Pollution Control', Edward Elgar Publishing Ltd
  12. Wall M. and Hanson J, (1999), 'Distributional aspects of an environmental tax shift: the case of Motor Vehicle Emissions Taxes', National Tax Journal, Vol. 52, No. 1, pp.53-65
  13. West S., (2004), 'Distributional effects of alternative vehicle pollution control policies', Journal of Public Economics, Vol. 88, pp.735-757 https://doi.org/10.1016/S0047-2727(02)00186-X
  14. West S., (2005), 'Equity Implications of Vehicle Emissions Taxes', Journal of Transport Economics and Policy, Vol. 39, Part 1, pp.1-24