Rethinking of Self-Organizing Maps for Market Segmentation in Customer Relationship Management

고객관계관리의 시장 세분화를 위한 Self-Organizing Maps 재고찰

  • Bang, Joung-Hae (College of Business Administration Kookmin University) ;
  • Hamel, Lutz (Department of Computer Science and Statistics, University of Rhode Island) ;
  • Ioerger, Brian (Department of Computer Science and Statistics, University of Rhode Island)
  • 방정혜 (국민대학교 경영대학) ;
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  • Published : 2007.12.31

Abstract

Organizations have realized the importance of CRM. To obtain the maximum possible lifetime value from a customer base, it is critical that customer data is analyzed to understand patterns of customer response. As customer databases assume gigantic proportions due to Internet and e-commerce activity, data-mining-based market segmentation becomes crucial for understanding customers. Here we raise a question and some issues of using single SOM approach for clustering while proposing multiple self-organizing maps approach. This methodology exploits additional themes on the attributes that characterize customers in a typical CRM system. Since this additional theme is usually ignored by traditional market segmentation techniques we here suggest careful application of SOM for market segmentation.

본 논문은 고객관계관리를 위한 시장 세분화를 하기 위해 자주 사용되는 SOM에 대하여 고찰한다. 일반적으로, SOM은 군집의 수를 미리 파악하기 위하여, 구체적인 군집 분석이 이루어지기 이전에 사용된다. 그러나 인터넷이 발달하고 수집 가능한 데이터의 종류와 양이 증가함에 따라 복합적인 분석이 필요하게 되었다. 또한, 그에 따라 한가지 주제만으로 군집을 파악하는 것보다는 여러 가지의 주제들을 대상으로 고객데이터의 군집을 파악해야 하는 경우가 많이 발생하게 된 것이다. 따라서 이 논문에서는 이렇게 한가지의 주제가 아닌 여러 가지의 주제로 군집분석을 할 경우 한번으로 이루어지는 SOM 어프로치가 과연 군집의 수를 파악할 수 있는지를 실험하였다. 이미 구조를 알고 있는 데이터를 생성하여 실험을 해본 결과, 전체 데이터를 대상으로 여러 주제를 한꺼번에 포함시킨 경우 (single SOM 방식) 에는 그 구조를 제대로 파악하지 못하였으며, 하나의 주제마다 각기 다른 SOM을 사용(multiple SOM 방식)한 결과, 미리 정해졌던 구조를 제대로 파악할 수 있었다. 따라서 이 논문은 군집분석을 하게 될 경우, 좀더 조심스러운 접근법이 필요하며, 여러가지 주제를 포함하고 있는 데이타를 다룰 경우, SOM 분석 방법에 대하여 논의하였다.

Keywords