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애니메이션 산업 활성화를 위한 라이선싱 활용 방안

Use of Licensing for Animation Business Promotion

  • 김준영 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 김재웅 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • 발행 : 2007.02.28

초록

본 연구는 국내 애니메이션산업 수익 구조 개선을 위해 원 소스 멀티 유즈 활성화를 위한 라이선싱 활용 방안을 목적으로 한다. 국내 라이선싱 사례에서의 문제점을 파악하고 미국과 일본 애니메이션 작품의 연관 산업으로의 확장 성공 사례 연구를 통한 성공 요인을 밝혀낸다. 국내 애니메이션 산업 종사자클 사이에는 애니메이션 작품이 성공하면 자연스럽게 라이선싱이 가능하다는 막연한 인식이 팽배해 있는데, 보다 적극적으로 기획 단계부터 라이선싱을 고려하여 작품 창작 활동에 반영하는 것이 중요하다. 또한 작품에 내재되어 있는 라이선싱 요소들의 경쟁력을 향상시켜야하며, 그러기 위해서는 연관 산업 시장의 소비 성향에 대한 이해가 전제되어야 한다. 끝으로 장기적인 관점에서 동시다발적인 확장보다 단계적인 확장 전략과 마케팅적 관리가 필요하며, 이를 위해 전문적인 경험을 가진 관리 시스템을 통한 관리 및 체계적인 전략 연계가 수행되어야 한다.

This study considers the use of licensing for One source-Multi use revitalization for high profitability in domestic animation industry. To grasp the controversial point in domestic licensing case and establish success point through the study for expansion success case in USA and Japan. Workers in domestic animation industry vaguely think 'Licensing will be succeed naturally, when animation product gets the fame.' However, it is very important to consider licensing in making plan to reflect creating animation product. And also licensing property in included in animation product should have competitiveness, premise understanding of consumption type in relation industry market. Finally, it is necessary to expand by stage better than synchronistical way and management in marketing way, it should be accomplished to manage through technical know-how management system and relation the strategy systematic.

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