초록
논문에서는 워터마크 추출 후 원본 이미지를 복원할 수 있는 리버서블 워터마킹 알고리즘을 제안한다. 대부분의 워터마킹 기법에서는 정보 삽입 때문에 원본 이미지에 열화를 발생시키지만 본 알고리즘은 워터마크 추출 후 워터마크가 삽입된 이미지로부터 열화를 제거하여 원본 이미지를 복원시킨다. 제안한 알고리즘에서는 히스토그램 쉬프팅과 로케이션 맵 구조를 이용한다. 로케이션 맵을 이용함으로써 플립 현상을 제거하고 반복적인 정보 삽입을 통해 정보 삽입량을 크게 증가시킬 수 있었다. 실험 결과 최대 120k bits의 높은 정보 삽입량을 보이면서도 평균 41dB 이상의 우수한 비가시성을 보임을 확인하였다.
In this paper, we propose a reversible watermarking method to recover an original image after the watermark has been extracted. Most watermarking algorithms cause degradation of image quality in original digital content in the process of embedding watermark. In the proposed algorithm, the original image can be obtained when the degradation is removed from the watermarked image after extracting watermark information. In the proposed method, we utilize histogram shifting concept and Location Map structure. We could solve the Filp-Flop problem by using Location Map structure and enlarge the information embedding capacity by embedding recursively. Experimental results demonstrate that the embedding information as large as 120k bits can be realized while the invisibility as high as 41dB can be maintained.