A Study on the Representations of Housings in Magazines - Focused on Comparison of the Form and Content of the Texts of Architectural Magazines and Women's Magazines -

잡지의 주거재현방식에 관한 연구 - 건축잡지와 여성잡지의 텍스트의 형식과 내용비교를 중심으로 -

  • 우신구 (부산대학교 건축학부) ;
  • 정순원 (부산대학교 건축공학과 대학원)
  • Published : 2007.02.25

Abstract

This study aims to examine the way in which magazines represent housings, since magazines are one of major channel to connect individual houses with the public including professionals and the mass as well. Not only the professional architectural magazine but also women's magazine produce discourses which exercise huge influences on the public's understanding of the housings. After examining the different ways of representing housings in the houses related articles of architectural magazine and women's magazine, serious discrepancies have been noticed in both form and content of the text. In representing housings, women's magazine uses headlines and standfirsts with various modifiers to enhance the chance of interventions of the magazine/journalists. Focusing of the interests upon residents and architects, women's magazines force the reader to look at the housings through the frame of social status and celebrity of the residents and architects marginalizing actual houses. On the other hand, architectural magazines adopt externalized and objective way of representation using minimum layout elements following relatively uniform editing format. The abstract, rigid and masculine way of representation in the architectural magazines endow the published housings with the masculine and normative senses which can be seen as some sorts of aura which obstruct easy access to the housings themselves.

Keywords

References

  1. [건축문화], 1990. 1-2003. 12
  2. [행복이 가득한 집], 1990. 1-2003. 12
  3. 고연기(1989), 잡지편집의 이론과 실제, 보성사
  4. 김선남(1997), 한국 여성잡지의 구조적 특성 연구, 출판잡지연구, 제5권 제1호
  5. 김홍련.남용현.황혜성(1994), 한글 글자체 개발에 관한 연구 - 헤드라인체를 중심으로, 동대논총, Vo1.25 No.1
  6. 신창헌.최재필(2002.10), 인쇄매체 광고를 통해 본 주거 문화의 경향에 대한 고찰, 대한건축학회논문집
  7. 안상수(1997), 한글 타이포그라피와 서예의 상관관계에 대한 고찰, 디자인논문집
  8. 우신구(2002.12), 근대주택의 전시성(展示性)에 관한 연구 -건축사진을 통해 본 근대주택, 대한건축학회 논문집
  9. 우신구.정순원(2006.9), 잡지 주택사진의 재현방식 에 관 한 연구-건축잡지와 여성잡지의 비교를 중심으로-, 대한건축학회 논문집
  10. 이혜원(2002), 한국 잡지의 특성에 관한 연구, 한국외국어대학교석사논문
  11. 이정춘(1999.12), 21세기 한국잡지산업의 발전 전략에 대한 연구, 한국잡지협회
  12. 제임스 트위첼(2001), 욕망, 광고, 소비의 문화사, 김철호 역, 청년사
  13. 차배근(1987), 커뮤니케이션학 개론, 세영사
  14. 크리스 포그스(2000), 매거진 디자인, 김영주 역, 안그라픽스
  15. 허버트 J 캔스(1998), 대중문화와 고급문화, 강현두역, 나남
  16. 호블란드, R.(1994), 광고와 사회, 나남, 리대룡 역
  17. Forty, Adrian(1986), Objects of Desire: Design and Society Since 1750, Thames and Hudson
  18. Kouwenhoven, John A.(c1982), American Studies: Words or Things? Schlereth, Thomas J., Material Culture Studies in America, American Association for State and Local History
  19. Smith, Virginia(200S), Forms in Modernism: A Visual Set, Watson-Guptill Publications