A Study on the Approach for Introducing Enterprise Content Management

전사 콘텐트 관리를 위한 접근방법 연구

  • 구흥서 (청주대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

On account of supporting the full spectrum of content types in enterprises, customers recognize the problems of the conventional way, that is, point solutions for content management. And then they increase the requirement for ECM (Enterprise Content Management) solutions. In this paper, we survey the spectrum of enterprise content, the components, core value, the market landscape, and application cases of ECM, in order to suggesting the prospective customers the approach for enterprise-wide content management.

기업 콘텐트의 광범위한 스펙트럼의 대두로 각각의 비즈니스 유형에 적용되는 종래 방식의 포인트 솔루션으로 대응하기에 한계가 있다는 점이 인식되면서, ECM 솔루션에 대한 요구가 증가하고 있다. 본 논문에서는 ECM 도입을 고려하는 기업의 잠재 사용자를 위해 기업에서 ECM 솔루션 도입시 고려사항을 제시하기 위해 기업 콘텐트의 스펙트럼, ECM의 구성요소 및 핵심가치, ECM의 시장 구조, 그리고 ECM의 기대효과 및 적용사례를 조사 분석한다.

Keywords