Individual Variables affecting Online Information Retrieval Behaviors

온라인 환경에서 정보탐색활동과 학습자 특성과 상관관계

  • Received : 2007.08.06
  • Accepted : 2007.12.05
  • Published : 2007.12.31

Abstract

본 연구는 인지양식이 온라인 학습의 성취도에 영향을 미치는 요인중의 하나라는 선행연구 결과들을 토대로, 인지양식이 온라인 정보탐색능력에도 영향을 미치는지 그리고 어떤 다른 개인적인 특성들이 온라인 정보탐색행위와 연관성이 있는지 고찰 하였다. 연구 대상은 대학원 석사과정과 박사과정에 재학중인 학생 36명이었으며, 인지양식검사와 Ellis와 Haugan (1997)의 정보탐색행위 모델에 근거하여 연구자에 의해 제작된 설문조사를 실시하였다. 학생들에게 연구 주제를 주고 온라인상에서 정보를 탐색하도록 시켰으며, 이들의 정보탐색행위 과정과 특성을 관찰하고 기록하였다. 인지양식검사 결과와 설문조사 결과를 양적 분석하고, 정보탐색행위 과정과 특성에 관한 질적 분석한 결과에 의하면, 개인의 인지양식과 온라인시스템을 이용한 정보탐색능력과는 아무런 상관관계가 없었다. 반면에, 정보탐색행위는 컴퓨터 이용 능력, 온라인 도서관 시스템 사용경험/능력과 상관관계를 보였다. 또한 검색한 정보에 대한 만족도는 정보탐색에 보내는 시간과 반비례 상관관계를 가지며, 대부분의 학습자들이 총 8단계의 정보탐색과정 중 " Browsing" 단계에 대부분의 시간을 보내는 것으로 관찰 되었다. 끝으로 대부분의 학생들이 도서관 시스템 사용능력에 높은 효능감을 보였지만, 학교 온라인도서관 시스템이 사용하기 편리하지 않도록 설계되어있다고 대답했으며, 자신들의 연구를 위해서 인터넷 검색엔진보다는 도서관 데이터베이스를 더 자주 사용하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 부산대학교

References

  1. Brenner, J(1997). 'Student's cognitive styles in asynchronous distance education courses at a community college' Paper presented at the meeting of the 3rd International Conference on Asynchronous Learning Networks, New York, NY
  2. Byun, S.Y. & Choi. K. S.(2006). 'The Effect of Cognitive Style and Types of Presentation on Multimedia Learning for Children' The Journal of Children's Education 15(2), 131-147
  3. Chen, S.(2002). 'A cognitive model of non-linear learning in hypermedia programs' British Journal of Educational Technology 33(4), 449-460 https://doi.org/10.1111/1467-8535.00281
  4. Choo, C. W. , Detlor, B., & Turnbull, D.(1988). 'A behavioral model of information seeking on the Web: Preliminary results of a study of how managers and IT specialists use the Web' In Proceedings of 61st ASIS Annual Meeting held in Pittsburgh, PA, edited by Cecilia M. Preston
  5. Choo, C. W. , Detlor, B. & Turnbull, D.(1999). 'Information seeking on the web: An integrated model of browsing and searching' ASIS Annual Meeting Contributed Paper
  6. Daniel, H.L., & Moore, D.M.(2000). 'Interaction of cognitive style and learner control in a hypermedia environment' International Journal of Instructional Media 27(4), 369-382
  7. Ellis, D., & Haugan, M.(1998). 'Modeling the information seeking patterns of engineers and research scientists in an industrial environment' Journal of Documentation 53 (4), 384-403 https://doi.org/10.1108/EUM0000000007204
  8. Daniel, H.L., & Moore, D.M.(2000). 'Interaction of cognitive style and learner control in a hypermedia environment' International Journal of Instructional Media 27(4), 369-382
  9. Kim, J.G.(2004). 'The effect of learner's characteristics on the students' achievement in ICT Teaching-Learning environment' Journal of Computer Education 7(2), 47-56
  10. Kim, K.S.(1997). 'Effects of cognitive and problem-solving styles on the behavior on the web' Retrieved from, http://www.edb. utexas. edu/mmresearch/Students97/Kim/intro.html
  11. Kim, J.H. & Cho, M.J.(2006). 'Effects of evaluation types according to learning styles and students mathematical disposition and problem solving ability' Education Evaluation 19(20), 21-39 https://doi.org/10.1080/09500790608668323
  12. Kuhlthau, C.(1993). 'Seeking meaning: A process approach to library and information services' Norwood, NJ: Ablex
  13. Oh, E.J. & Lim, D.(2004). 'Cross relationships between cognitive styles and learner variables in online learning environments' Journal of Interactive Online Learning 4(1), 53-66
  14. Rasmussen, E. M.(2003). ' Indexing and retrieval for the web' Annual Review of Information Science and Technology 37, 91-124 https://doi.org/10.1002/aris.1440370104
  15. Park, C.H.(2004). 'Cognitive processes in exploring the cyberspace' The Journal of Educational Psychology, 16(4), 403-420
  16. Wang, P., Hawk, W.B., & Tenopir, C.(2000). 'User's interaction with World Wide Web resources: An exploratory study using a holistic approach' Information Processing & Management 36(2), 229-251 https://doi.org/10.1016/S0306-4573(99)00059-X
  17. Wang, X. C., Hinn, D. M., & Kanfer, A. G.(2001). 'Potential of computer-supported collaborative learning for learners with different learning styles' Journal of Research on Technology in Education. 34 (1), 75-85
  18. Witkin, H.A., Oltman, P.K., Raskin, E., & Karp, S. A.(1971). 'A manual for the group embeded figures Test' Palo Alto, CA: Consulting Psychology Press