Experimental Study on the Presentation of Adequate Type and Number of Bracing Panel for Design of U-Shaped Steel Box Girder

U형 강박스거더의 휨설계를 위한 합리적인 브레이싱의 형태 및 패널 수 도출에 관한 실험적 연구

  • 심낙훈 ((주)도우엔지니어즈 기술연구소) ;
  • 박영석 (명지대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2006.04.20
  • Published : 2007.01.30

Abstract

In the present study, tests for U-type steel box girder are performed to observe the effects of W-type and X-type of top lateral bracings on the bending behavior of the U-type steel box girder system. Another objective of the present study is to investigate the adequacy of the currently available design formula. For the structural tests, the test specimen with two third scale of the system constructed in the field was used. In this test, several different spacings are used for the top lateral bracings. The stresses measured from the bending tests are compared with those by the formula proposed by Helwig. An adequate type and the required number of panel for diagonal bracing was obtained.

본 연구에서는 실내실험을 통하여 U형 강박스거더의 상부 수평브레이싱이 휨 거동에 미치는 영향을 파악하고 기존의 수평브레이싱 설계 제안식에 대한 적정성을 검토하기 위하여, 실제 시공되고 있는 U형 강박스 거더 단면의 2/3정도 되는 캔틸레버 형식의 시험체를 제작하여 휨 실험을 수행하였다. 이로써 수집된 데이터를 분석하여 상부 수평브레이싱의 합리적인 휨 설계식 제안을 위한 기초를 마련하였다. 그리고, 상부 수평브레이싱의 형태 및 패널수의 변화에 따른 휨 실험을 통하여 브레이싱 부재의 응력을 측정하고 Helwig가 제안한 설계식으로 구한 값과 비교한 결과 합리적인 브레이싱의 형태 및 패널 수를 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 "도로교설계기준" 한국도로교통협회, 2005.
  2. 심낙훈, 오귀환, 박영석 "축소모형 시험체를 이용한 U형 강박스거더의 실험적 연구-I: 횡비틂 좌굴 거동" 대한토목학회논문집 제24권 제4A호 pp. 829-836, 2004.
  3. AASHTO Guide Specifications for Horizontally Curved Steel Girder Highway Bridges, American Association of State Highway and Transportation Officials, 2003.
  4. Chen, M. S. "Top-Lateral Bracing Systems for Trapezoidal Steel Box-Girder Bridges." Dissertation, University of Texas at Austin, December, 2002.
  5. Fan, Z. and Helwig, T.A. "Behavior of Steel Box Girders with Top Flange Bracing." Journal of Structural Engineering, American Society of Civil Engineers, Vol. 125, No. 8, August, pp. 829-837, 1999.
  6. Yura, Joseph A. "Winter's Bracing Approach Revisited." Engineering Structures, Vol. 18(10), Elsevier Science Ltd., Great Britain, pp. 821-825, 1996. https://doi.org/10.1016/0141-0296(96)00014-4