An Analysis of Literacy Textbooks for Adult Learners Developed by Adult Literary Education Institutes

성인 문해교육 기관의 자체 개발 교과서의 내용 제시 방식 분석 연구

  • Received : 2007.09.10
  • Accepted : 2007.12.04
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This study is to analyze literacy textbooks for adult learners developed by adult literacy education institutes. In the study, six different kinds of literacy textbooks are collected and analyzed on the basis of five evaluation criteria.: unit organization, presentation way of Hangeul, type of content, level of content, and degree of subject integration. The results of literacy textbook analysis are as follows. First, literacy textbooks carry different forms of unit organization in different textbooks. Most textbooks are composed of lessons, without a hierarchical organization of lessons, whereas some textbooks carry a hierarchical structure of 'unit + lessons'. Second, Hangeul is mostly presented in the form of reading and writing and literacy textbooks tend to present Hangeul as constructing letter through combining vowels and consonants rather than as whole language. Third, literacy textbooks contain life-adjustment situations which would help adult learners to lead everyday lives more efficiently. Fourth, literacy textbooks carry different levels of educational content, ranging from 'basic Hangeul' through 'expanded content' to high level of Hangeul writing. Fifth, literacy textbooks appear to integrate educational content from different subjects in order to provide more relevant content for adult learners.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2002). 평생학습진흥종합계획
  2. 교육인적자원부, 한국교육개발원(2004). 2004 평생교육백서
  3. 김재춘, 곽병선, 박소영, 김라경(2005). 초등학교 교과서 개발의 절차와 원리 구안에 관한 연구. 한국교과서연구재단 연구보고서 2005-5
  4. 김재춘, 박소영, 변효종(2006). 성인 문해교육 교과서 개발을 위한 기초 연구. 한국교육개발원. 수탁연구 CR 2006-32
  5. 김종서 편(2001). 한국 문해교육 연구. 서울: 교육과학사
  6. 백은순, 윤복남, 변종임, 이세정(2006). 성인학습자를 위한 초.중학교 학력인정 방안 연구. 한국교육개발원. 수탁연구 CR 2002-52
  7. 변종임(2006). 성인 문해교육의 현황과 과제. 2006년 성인 문해교육 프로그램 지원 사업 설명회.관계자 연수 교재. 한국교육개발원 연수교재 TM 2006-12. 5-20
  8. 양병찬(2004). 학습권 관점에서 본 성인 문해교육지원. 평생교육학연구, 10(4), 207-230
  9. 윤복남(2002). 문해교육의 의의와 문해조사의 문제. 한국교육학연구, 8(2), 255-274
  10. 이지혜, 김남서, 변종임, 양병찬(2004). 교육 취약 계층을 위한 평생교육 지원방안 연구. 교육인적자원부 교육정책연구과제 2004-공모-6
  11. 이지혜, 김재춘, 남기곤, 변종임, 이세정(2004). 단위이수제에 의한 성인초등학력 인정방안 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR 2004-51
  12. 이희수, 이지혜, 안도희, 변종임, 박상옥, 권재현, 이현석(2002). 한국 성인의 비문해 실태 조사 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR 2002-49
  13. 이희수, 한유경, 박현정, 이세정, 이정희, 권재현(2001). 한국 성인의 문해실태 및 OECD 국제비교 조사연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR 2001-47
  14. 정찬남, 전은경, 이지연(2004). 성인기초교육 운영사례집. 한국교육개발원 연구자료 RM 2004-70-4
  15. 최돈민, 유한구, 윤여각, 김재춘, 이지혜, 이세정(2004). 성인 초등학력 인증 및 교육과정 개발 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR 2004-50
  16. 한국문해교육협회 엮음(2005). 한국의 문해교육. 서울: 문음사