A study of Restructuring Fisheries School Education for HRD of Fisheries Educations -With Foreign Vocational Education and Educational System of Australia and Japan etc-

수산교육의 인적자원 개발을 위한 수산고등학교 체제개편의 연구 - 호주, 일본 등 외국 교육체제와 직업교육을 통해 -

  • Received : 2007.02.05
  • Accepted : 2007.04.09
  • Published : 2007.04.30

Abstract

The school system of fisheries high school was proper to specialist objective school system in order to training for expert human resource development.Training a field of human resources development from fisheries high school is fallow; fisheries production, seamen's training, ship engine and refrigerator, marine electronic telecommunication and information, fisheries foods production and fisheries foods production and distribution, fishery fisheries self-management, marine distribution, management and conservation of marine environment, safety and marine prevention of disasters, apparatus of marine development, under water area development.A new department opening and each department was revised toward to department name and department character. The unit-lesson hour of curriculum according to specialist objective school system of fisheries and marine highschool was revised. professional subject 98 unit-lesson hour(52%), normality subject 90 unit-lesson hour(48%), and educational activity of professional subject 10unit-lesson hour, total training activity 10 unit-lesson hour. And the special objective school system need to revise curriculum of 208 total unit-lesson hour.

Keywords

References

  1. 교육부, 수산.해운계열 고등학교 전문교과 교육과정 교육부고시 제 1997-15호[별책 22], pp.2-89, 1997
  2. 김삼곤 외 1명, 수산업 직업 분류와 자격증 실효성 제고 방안, 논문의 집, 2005, 9, pp.60-69, 154-161
  3. 김삼곤, 수산.해운계 고등학교 제7차 교육과정 각론 개정 연구, 한국수산해양교육연구, 12(1), pp.83-98, 2000
  4. 김삼곤, 수산교육의 현황과 전문과목의 교육방법 개선을 위한 제언, 한국수산해양교육학회, 8(2), pp.166-179, 1996
  5. 김선태 외 1명, 한국의 실업계 고등학교 계열 재 구조화 연구, 한국직업교육학회 22(3), pp.73-104, 2003
  6. 김정봉, 수산전문인력양성을 위한 수산계 학교 육성방안, 해양수산부, pp.102-105, 2003
  7. 송해균 외 1명, 실업계 고등학교 교육과정 개선연구, 한국교육개발원, pp.115-132, 1881
  8. 이종성 외 4명, 서울특별시 실업계 고교 교육의 활성화 방안, 한국직업교육학회 19(1), pp.59-80, 2000
  9. 인천광역시교육청, 인천광역시 실업계 고등학교 진흥 계획 수립 연구보고서, pp.132-162, 2000
  10. 임세영, 독일 직업교육혁신의 최근 동향, 한국직업교육학회 22(3), pp.201-222, 2003
  11. 전라남도 교육청, 전라남도 실업게 고등학교 진흥방안 연구, pp.31-32, 2001
  12. 정일용, 영국의 직업교육 동향, 한국직업교육학회 22(2), pp.199-214, 2003
  13. 정철영 외 5명, 실업계 고등학교 교육체제 개편에 따른 교원 인력구조의 대책, 한국직업교육학회 19(1), pp.39-58, 2000
  14. 한국상업교육학회, 산업인력 양성의 효율성 제고를 위한 실업교육 방안, 직업교육관련 학회 및 단체 공동학술대회, 2004, 11, pp. 237-249
  15. 호주의 직업교육훈련 개혁 동향과 시사점, 한국직업교육학회 22(3), pp.223-238, 2003
  16. Judith Warren Little et al, High School Restructuring and Vocational Reform: The Question of 'Fit' in Two School, NCRVE, MDS-812, 1996
  17. Lankard Bettina A., Restrucuring and Vocational Education, Trends and Issues Alerts, Clearinghouse on Adult Career and Vocational Education, Columbus, Ohio, ED391918, 1996