Diffusion of Chloride Ions and Evaluation of Lifetime in Highway Bridges

고속도로 교량의 염소이온확산 특성과 공용수명 평가

  • 신재인 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 박창호 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 이병주 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 김형수 (한국도로공사 도로교통기술원)
  • Received : 2007.05.16
  • Published : 2007.11.30

Abstract

Chloride attach is one of the main factors which cause the deterioration of structures. In the case highway bridges, de-ice salts very significantly increase the surface scaling due to frost action. The deteriorated concrete is subject to experience degrading of durability under chloride attach environment. In this study, diagnosis report of 147 bridges is investigated and core sample of 21 bridge decks is examined and analyzed. The results show that the cover of decks concrete is required more than 8cm for retaining bridge lifetime over 30 years.

염해는 구조물 열화의 원인이 되는 주요인자 중의 하나이다. 고속도로 교량에 있어서 제설제는 동결작용으로 인한 표면 스켈링을 매우 증가시킨다. 열화된 콘크리트는 염해환경에서 내구성이 저하된다. 본 연구에서는 147개 교량의 진단보고서를 조사하고 21개 교량 바닥판의 코어샘플에 대하여 실험과 분석을 실시하였다. 시험결과는 콘크리트 바닥판의 피복두께는 공용수명 30년 이상을 사용하려면 8cm이상이 필요하다는 것을 보여준다.

Keywords

References

  1. 임홍범, 박창호, 신재인, "고속도로 교량의 중성화 현황 분석", 대한토목학회 학술발표회논문집, Vol-1, 2004, pp. 3674-3679.
  2. 신재인, 박창호, 임홍범, 이상순, "철근콘크리트 바닥판의 예방적 유지관리", 고속도로지, 제69호, 2004, pp. 240-251.
  3. 이창수, 윤인석 "콘크리트의 염소이온 확산거동 예측에 대한 실험적 연구", 대한토목학회 논문집, 제24권 1호, 2004, pp. 115-124.
  4. 한국도로공사, "교량 예방적 유지관리 방안 연구", 2005.
  5. 문한영, 김홍삼, 최두선 "콘크리트 종류별 모세관공극 특성과 전위차 염소이온 확산계수", 대한토목학회 논문집, 제23권 5호, 2003, pp. 969-976.
  6. 이영재, 김용희, 이윤영 "동해안 39개 철도구조물의 염화물 함유량과 중성화에 대한 현황분석" 한국구조물진단학회 제7권 제1호, 2003, pp. 259-266.
  7. 신재인, 박창호, 이병주, 임홍범, "고속도로 교량의 염소이온 확산특성과 공용수명 평가" 한국콘크리트학회 학술발표회 논문집, 제17권, 제2호, 2005, pp. 663- 666.
  8. Eric, J. Hansen and Victor E. Saouma, "Numerical Simulation of Reinforce Concrete Deterioration Part : Chloride Diffusion", ACI Material Journals, 1999, pp. 173-180