MIS Curriculum : The Current State of the Art and a Proposed Future Model

MIS 커리큘럼 현황 및 발전모델

  • 이국희 (건국대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 김성근 (중앙대학교 경영학과) ;
  • 이주헌 (한국외국어대학교 경영정보대학원) ;
  • 김용재 (건국대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 이호준 (아주대학교 산업정보공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

Recently, Korean universities have experienced steady decline in enrollments in MIS majors, which raises a serious concern to both academia and business leaders as well. With roles of MIS in corporate worlds are expanding and demands for newer breeds of MIS graduates ever growing, this trend, also observed in the US, poses a puzzling yet interesting research agenda. To come to grips with the problem and to suggest a robust curricula model for the future, this paper approaches the problem from various angles. The model first examines perceptions on MIS of Korean students; it then delineates existing curricula models to identify core MIS courses. The compilation is then juxtaposed by MIS course information from major US and Korean colleges, leading to categorizing major MIS subfields. The paper then tries to identify as-is and desired status of MIS curriculum, based on inquiry results from both academia and IS practitioners. Together with career tracks concretely described in this paper, the model would serve to fill the perception gaps in and to meet the future goals for MIS education in Korea.

본 연구의 주제는 MIS 커리큠럼의 현재와 미래이다. 국내외 주요 대학교의 MIS 커리큠럼 현황을 조사하고, 학계와 산업계의 새로운 요구사항을 분석하며, 이 격과를 토대로 정보기술 발전과 비즈니스 수요 변화에 대응할 수 있는 미래의 MIS 커리큘럼 발전모델을 제시한다. 연구 수행 1단계에서는 MIS 커리큘럼 체계를 파악하기 위하여 기존에 존재하고 있는 커리큘럼 모델인 MSIS 2000, IS 2002, Computing Curricular 2005를 분석하였다. 그리고 실제 상황을 조사하기 위하여 국내외 주요 대학교의 MIS프로그램에서 개설하는 약 800개 과목 데이터를 수집하였으며, 3개 영역, 14개 주제 분야, 49개 단위과목으로 분류하였다. 2단계에서는 현재 개설 과목의 중도와 향후 개설할 필요가 있는 새로운 MIS 과목에 대한 수요를 학계 및 산업계 종사자를 대상으로 분석하였다. MIS 전문가가 갖추어야 할 지식기술은 전통적인 정보시스템 기획/개발/운영 외에도 정보기술 인프라 관리, 비즈니스 문제해결 능력, 비즈니스 혁신 역량이 강조되고 있었다. 3단계에서는 기존 과목의 중요성 및 신규 과목 수요를 토대로 MIS 커리큘럼 발전모델을 제안하였다 발전모델은 크게 5개 커리어 트랙으로 구성된다. (1) IS Development 트랙, (2) IT Management 트랙, (3) Business Application Systems 트랙, (4) Digital Business 트랙, (5) Business Innovation 트랙. 본 연구에서 제시하는 발전모델은 MIS 전공의 정체성을정립하고, 커리큘럼의 유연성을 확보하는데 주안점을 두었다.

Keywords

References

  1. ACM/AIS/AITP Joint Task Force on Information Systems Curricula. IS 2002 Model Curriculum and Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems, Association for Computing Machinery, Association for Information Systems, and Association for Infonnation Technology Professionals, 2002(http://www.acm.org/education/curricula.html)
  2. ACM/AIS/IEEE-CS Joint Task Force on Computing Curricula 2005. The Overview Report covering Undergraduate Degree Programs in Computing Engineering, Computer Science, Information Systems, Information Teclmology, Software Engineering, Association for Computing Machinery, Association for Information Systems, and IEEE-CS, 2005
  3. ACM/AIS Joint Task Force. MSIS 2000 Model Curriculum and Guidelines for Graduate Degree Programs in Information Systems, Association for Computing Machinery and Association for Information Systems, 1999
  4. A Competency Based MSIS Curriculum, Journal of Information Systems Educations, Fall 2005