초록
본 연구는 한 중 양국 대학교 학부생들의 도서관에 대한 인식수준 측정을 통해서 도서관의 성장과 발전에 장애요인이 되는 현안 문제를 규명하고 이에 대한 대응방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구방법은 질문지기법을 사용하였다. 연구결과 도서관의 사회 및 문화적 기능에 대한 학부생들의 인식이 저조한 것으로 나타나 인식제고를 위한 도서관 문화행사를 강화시켜야 할 필요성이 있으며, 중국 학생들에 비해 한국 학생들의 학구열이 매우 낮고 아예 도서관을 찾지 않는 학생들이 많은 것으로 나타나 교과학습의 강도를 높이거나 도서관의 활용도를 높이는 유인정책이 필요하다. 또한 정보서비스에 대한 이용자의 만족제고 및 활성화를 위한 전문사서의 계속교육과 이용자에 대한 집단 및 그룹별 이용자 교육의 강화 도서관 이용을 통한 수업연계방안 프로젝트 등의 대응방안이 확립되어야 할 것이다.
This study was conducted to explore pending issues as an obstacle factor in the library growth and progress through measurement of Korean and Chinese College undergraduates' perception on the library, and suggest its countermeasure to that the study result showed that their perception to the library's social and cultural function was low, so the library's cultural events need to be consolidated to enhance perception, and the Korean student's study zeal was lower than Chinese, and amny students did not go to the library, but an incentive is needed to escalate the strength of course study or the library availability. Also a countermeasure should be established such as a class link project through continuing specialized librarians' training strengthened, users' group education for the satisfaction enhancement and validity of the information service users.