DOI QR코드

DOI QR Code

A study on prospects of new digital contents service based on Web 2.0

웹 2.0 환경의 새로운 디지털 콘텐츠 서비스 전망에 관한 연구

  • Published : 2007.09.29

Abstract

The Internet is encountering a new turning point owing to the raising Web 2.0. A user Just receives the information and service provided by a service provider in the existing web 2.0, but a user can create a new service for himself using an application program and data provided in web 2.0. The digital content market is producing a new service according to Web 2.0. The specific service among them is User Created Contents(UCC) and it is leading to the participation and interesting of user SecondLife also which is the type as Social Network Service(SNS) and VR, is placing as a new service type. This paper defines Web 2.0 environment and classifies as UCC, SNS and Virtual Reality(VR) and defines a variety services shown in new environment. It also analyzes shortcomings and then prospect a new type of service which will be shown in the future.

웹 2.0이 사회적인 이슈로 대두되면서 인터넷 기반의 모든 시스템과 서비스 환경은 새로운 전기를 맞고 있다. 기존 웹 서비스는 서비스 제공자가 제공하는 정보와 데이터를 일방적으로 사용자가 이용하거나 또는 가공하여 처리하는 형태를 취하였으나, 웹 2.0 환경에서는 서비스 제공자가 제공하는 플랫폼과 정보를 이용하여 사용자가 자신만의 경험과 노하우를 이용해 또 다른 새로운 정보를 창출할 수 있다. 즉 사용자가 웹 2.0의 환경에서는 서비스 제공자가 만들어 놓은 플랫폼에서 새로운 콘텐츠 제공자의 역할을 하면서 디지털 콘텐츠 시장은 새로운 패러다임을 쏟아내고 있다. 그 중에서 가장 눈에 띄는 서비스는 UCC(User Created Contents)로 사용자의 적극적인 참여와 흥미를 유발하고 있다. 또한 SNS(Social Network Service)와 같은 가상의 공간에서 또 다른 자아를 실현 해 나가는 형태의 서비스가 주류를 이루고 있으며 세컨드라이프닷컴 등이 대표적인 사이트로 자리잡아가고 있다. 본고에서는 웹 2.0 환경을 정의하고, 새로운 환경에서 나타난 다양한 서비스들을 UCC, SNS, VR(Virtual Reality) 환경에서의 콘텐츠 등의 형태로 분류하여 정리하였다. 또한 새로운 서비스의 미비점을 분석하여 미래에 지향해야 할 방향을 제시하고 개선점을 도출함으로써 WEB2.0 환경에서 등장하게 될 신규 서비스 성장 모델의 방향을 전망하였다.

Keywords

References

  1. '2006년 인터넷 화두 웹2.0', 정보통신정책연구원, 2006
  2. 'UCC의 비즈니스 모델' 한국소프트웨어진흥원, 2006
  3. '10대들로부터 확대되고 있는 UCC와 SNS', 한국소프트웨어진흥원, 2006
  4. '2007 온라인 트랜드 -Second Life', 한국인터넷진흥원, 2007
  5. 'UCC환경에서의 저작권보호', 한국정보통신기술협회, 2007
  6. '서비스 측면에서 본 UCC 패러다임', 정보통신연구진흥원, 2007