A New Paradigm of Fashion Magazine - focusing on the U.S.A. VOGUE -

패션 매거진 편집구성의 패러다임 변화 -미국 VOGUE를 중심으로-

  • 오세정 (명지대학교 패션디자인학과) ;
  • 정은숙 (명지대학교 패션디자인학과) ;
  • 서동애 (명지대학교 패션디자인학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

The development of mass media in the $20^{th}$ century has resulted in the rapid growth of the fashion industry. Fashion magazines like are performing the function of spreading new styles in addition to simple provision of fashion trend information. Therefore, the present study tracked the trend of changes in the cover models of USA during the last 10 years $(1997{\sim}2006)$, and examined qualitative and quantitative changes in the contents of USA for the last 20 years. According to the results, $50{\sim}75%$ of cover models were super models during the period from 1997 to 2006, but the percentages of fashion models and celebrities became similar to each other in 2001, and from 2002 to 2006 celebrities occupied around $75{\sim}92%$ of cover models. When the contents of USA were analyzed by category, columns that showed strength in 1986 but decreased gradually until 2006 were style suggestions(p<.001), fashion shooting on the theme of TPO and items(p<.05). Fashion columns that showed weakness in 1986 but increased through the 1990s and until 2006 were celebrity style(p<.05), item introductions(p<.001), shopping information(p<.001), designer interviews(p<.05) and fashion shooting on the theme of mood and celebrity(p<.05). These results suggested that the function of USA as a fashion magazine was mainly the provision of information on how to wear the new styles in 1986, but nowadays the contents have changed to information on what to buy. In addition, the results show that contents using highly popular celebrity increased rapidly in the 2000s.

Keywords

References

  1. Marshall McLuhan (1965). Understanding Media. N.Y. McGrow-hill
  2. 문기상 (2002). 역동적으로 움직이는 잡지의 세계의 잡지 동향. 한국잡지협회. 자료검색일 2007. 6. 15, 자료 출처 http://www.kmpa.or.kr
  3. 남수현, 하지수 (2007). 패션잡지 미국 <보그>에 나타난 패션 저널리즘. 복식, 57(1), p. 119
  4. Sue Jenkyn Jones (2002). Fashion Design. Laurence King Publishing Ltd., p. 35
  5. 이지현, 정은숙 (2004). TV 드라마 의상에 나타난 스타일에 관한 연구. 복식, 54(2), .p 26
  6. Andrew Tucker & Tamsin Kingswell (2003). 패션의 유혹. 예담, pp. 94-95
  7. Jay Diamond (1997). The World of Fashion (2ed.). Fairchild Publications, a division of ABC Media, Inc, pp. 46-48
  8. 이인자 외 (2002). 현대 사회와 패션. 건국대학교 출판부. pp. 370-373
  9. Shimp, T.A. (2000). Advertising Promotion: Supplemental Aspects of Integrated Marketing. Communications (5th ed.). Dryden Press, Fort Worth TX
  10. Patricia A. Cunningham (2003). Reforming women's fashion. 1850-1920-politics. health, and art. London: The Kent State University Press, p. 12
  11. Gini Stephens Frings (2005). Fashion: From concept to consumer (8th ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc., p. 13
  12. 박숙현 (2004). 패션디자인론. 예학사, pp. 62-65
  13. Jay Diamond (1997). The World of Fashion (2ed.). Fairchild Publications, a division of ABC Media, Inc, pp. 46-48
  14. Valerie Mendes & Amy de la Haye (1999). 20th-century fashion. Thames & Hudson, pp. 220-224
  15. 조상호 (1997). 한국출판의 언론적 기능과 시대적 역할에 관한 연구. 한양대학교 대학원 박사학위논문, pp. 36-37
  16. Willbur Schramm (1971). The Nature of Communication between Humans in Wilbur Schramm and Donald F. Roberts (Eds.), The Process and Effects of Mass Communication, University of Illinois Press, p. 19
  17. 김유성 (2002). 국내 패션잡지 뷰티기사의 소비자 영향에 관한 조사 분석 연구. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 9
  18. 보그. about vogue. 보그 코리아 웹사이트. 자료검색일 2007. 7. 4, 자료출처 http://www.vogue.com
  19. 도은주 (2001). 잡지 광고에 있어서 색채 이미지가 소비자의 구매의도에 미치는 영향 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 7
  20. 박성숙 (2003). 패션 코디네이션에 관한 연구-패션 잡지 화보를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 33-35
  21. 조우영 (2004). 패션 잡지에 나타난 스타일링 연구-이탈리아 보그를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 8
  22. 전혜정 (2007). 현대 패션과 디자이너. 신정, pp. 211-212
  23. 조우영 (2004). 패션 잡지에 나타난 스타일링 연구-이탈리아 보그를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 20
  24. 박성숙 (2003). 패션 코디네이션에 관한 연구-패션 잡지 화보를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 35