Design and Implementation of Internet Broadcasting System based on P2P Architecture

P2P 구조에 기반한 인터넷 방송 시스템 설계 및 구현

  • 우문섭 (프로자이너) ;
  • 김남윤 (한성대학교 정보시스템 공학과) ;
  • 황기태 (한성대학교 컴퓨터시스템 공학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

IStreaming services with a client-server architecture have scalability problem because a server cannot accomodate clients more than its processing capability. This paper introduces a case study for implementing H.264 streaming system based on P2P architecture in order to provide scalable and stable broadcast streaming services over the internet. The prototype system called OmniCast264 consists of the H.264 encoding server, the streaming server, the proxy server, and peer nodes. The proxy server dynamically manages placement of the peer nodes on the P2P network. Omnicast264 has the concepts of distributed streaming loads, real-time playback, error-robustness and modularity. Thus, it can provide large-scale broadcast streaming services. Finally, we have built P2P streaming systems with 12 PCs connected serially or in parallel. The experiment shows that OmniCast264 can provide real-time playback.

클라이언트-서버 구조의 스트리밍 시스템은 서버의 가용 능력에 따라 클라이언트의 개수가 제한되는 단점을 가지고 있다. 본 논문에서는 인터넷 방송 시스템의 확장성과 안정성을 지원하기 위해 P2P에 기반한 모델을 제시한 후, 프로토타입 시스템을 구현한 사례를 소개한다. 본 논문에서 구현한 시스템인 OmniCast264는 실시간으로 H.264 비디오 스트림을 제공하는 인코딩 서버, 스트림을 네트워크에 분배하는 스트리ald 서버, 비디오의 재생 및 분배를 담당하는 피어 노드, 그리고 P2P 네트워크에 노드를 동적으로 배치시키는 프록시 서버로 구성된다. P2P에기반한 OmniCast264은 스트리밍 부하의 분산화, 실시간 재생, 에러 발생에 따른 강건함, 계층의 모듈화 등의 개념을 가지고 있기 때문에 대용량의 인터넷 방송에 적합하다고 할 수 있다. 마지막으로 12 대의 PC들을 병렬 및 직렬 구조의 P2P로 구성한 후, OmniCast264의 성능을 평가하여 실시간 재생이 가능함을 검증하였다.

Keywords

References

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