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A Study on Driver's Perception over the Change of the Headlamp's Illuminance : 4. Development of the Standard and the Algorithm for Limiting Brightness Change

전조등 조도변동에 대한 운전자의 인식연구 : 4. 조도변동 기준 및 평가 알고리즘 개발

  • 김기훈 (한국광기술원, 반도체조명연구사업부, 반도체조명기술센터) ;
  • 김현지 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 안옥희 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 임태영 (현대자동차 연구개발총괄본부) ;
  • 민재웅 (현대자동차 연구개발총괄본부) ;
  • 임준채 (엔지비(NGV) 기술개발팀) ;
  • 강병도 (자동차성능시험연구소) ;
  • 김훈 (강원대학교 전기전자통신공학부)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

Based on the measurement results, a limit value for the change of the brightness of the headlamp, and an estimation algorithm considering the driver's safety was developed. Limitation values concerning being uncomfortable, blinking, and brightness change were indicated based on a subjective estimation of the psychological estimation. Also a safety estimation algorithm and a limitation value for stopping safely without the threat of obstacles to the vehicle were indicated by the perception measurement.

측정 결과와 분석을 바탕으로 전조등 밝기변화의 한계값과 운전자의 안전성을 고려한 평가 알고리즘을 개발하였다. 심리 평가에 의한 전조등 밝기변화의 한계값은 주관적 평가를 토대로 밝기 변화, 눈 깜박임, 불쾌감 등에 대한 값을 제시하였고, 또한, 시인성 측정에 의한 한계값은 차량을 장애물의 위협 없이 안전하게 정지하기 위한 한계값을 제시하였다.

Keywords

References

  1. QE, 'Fundamentals of The Visual Task of Night Driving' Technical Report, Pub No.100, pp. 33-40
  2. QE, 'Calculation and Measurement of Luminance and Illuminance in Road Lighting', Technical Report , Pub 30-2, 1982, 2/e
  3. 日本照明學會, '道路照明のビヅビリティレベルに關する硏 究調査委員會報告書', 2002年 3月, pp.10